هرآنچه باید درباره قوانین واردات کالا به ایران بدانید

قوانین واردات کالا به ایران
زمان مطالعه: 6 دقیقه

واردات کالا به کشور، هر چند باعث خروج ارز می‌شود؛ ولی مزایایی هم به دنبال دارد. مزایایی مثل سود بیشتر، تنوع بیشتر محصولات و… که باعث شده است افراد زیادی در این حوزه فعالیت کنند. ممکن است برخی از آنها برای شروع کار سردرگم شوند و ندانند چه اقداماتی لازم است یا رعایت چه نکاتی، مسیر را برایشان هموار می‌کند. در واقع اولین گام برای آغاز تجارت بین‌المللی آشنایی با قوانین واردات کالا به ایران است. به همین دلیل در این مقاله از سایت ویترین نت راهنمای واردات کالا بصورت کامل را برای شما آماده کرده‌ایم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

حتما ببینید: قوانین گمرک ایران

آشنایی با قوانین واردات کالا به ایران

واردات یک فرآیند تجاری است و به معنای ورود کالاها، محصولات یا خدمات از یک کشور خارجی به بازار داخلی کشور است. این نوع فعالیت تجاری به ایجاد رقابت در بازار و افزایش تجارت بین‌المللی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل دولت‌ها قوانینی را وضع می‌کنند تا واردات در مسیر درست خود انجام شود؛ همچنین از بروز تخلفات داخلی و بین‌المللی پیشگیری شود. در ایران نیز قوانین و آیین‌نامه‌های مختلفی برای واردات کالا وضع شده‌است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

قانون مقررات صادرات و واردات: این قانون یکی از اصلی‌ترین قوانین تجارت بین‌المللی است که در سال 1372 توسط مجلس تصویب شد. قانون مقررات صادرات و واردات در 24 ماده کلی تصویب شده است و در مورد موضوعاتی مثل کالاهای مجاز و غیرمجاز یا شرایط بازرگانان برای واردات و… صحبت می‌کند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما برخی از نکات مهم مقررات واردات به ایران را برای نمونه توضیح می‌دهیم:

ماده 2: در این ماده کالاها به سه گروه مختلف تقسیم می‌شوند:

کالاهای مجاز: این گروه شامل کالاهایی است که برای ورود به کشور نیاز به کسب مجوز ندارد.

کالاهای مشروط: منظور از کالاهای مشروط، کالایی است که فقط پس از کسب مجوز‌های لازم امکان ورود به کشور را دارد.

کالاهایی ممنوع: این گروه شامل کالاهایی است که ورود آن به کشور تحت هر شرایطی ممنوع است.

ماده 3: طبق این ماده از قوانین واردات کالا به ایران شروع واردات کالا مستلزم داشتن کارت بازرگانی است. تاجران بین المللی باید ابتدا برای دریافت این کارت اقدام کنند.

حتما ببینید: واردات ماشین آلات صنعتی

قانون مقررات صادرات و واردات 1402

آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات: در سال 1373 در ادامه قانون قبلی یک آیین نامه‌ اجرایی توسط هیئت وزیران تدوین شد. این آیین‌نامه مکمل قانون سال 72 است و در 46 ماده قوانین بسیار مهمی را در مورد واردات کالا مشخص می‌کند.

قانون و آیین‌نامه‌های امور گمرکی: هنگام ترخیص کالا از گمرک فرآیندهای زیادی طی می‌شود و قوانین زیادی وجود دارد که تاجران باید آن‌ها را رعایت کنند. به همین دلیل این قانون درباره نحوه انجام فرآیندهای گمرکی در سال 1390 توسط مجلس تصویب شد.

بخشنامه‌های اجرایی: بخشنامه‌ها جدیدترین و بروزترین قوانین و تبصره‌های واردات را اعلام می‌کند و یکی از مهم‌ترین بخش‌های قوانین واردات کالا محسوب می‌شوند.

حتما ببینید: ترخیص ماشین آلات بسته بندی از گمرک

قوانین واردات به منطقه آزاد ایران

منطقه آزاد منطقه‌ای از کشور است که واردات و صادرات کالا در آن راحت‌تر انجام می‌شود. کالاهایی که به این مناطق وارد می‌شود، از برخی قوانین گمرکی و پرداخت‌های مالیاتی معاف هستند؛ ولی در هر حال باید برای واردات به منطقه آزاد باید همچنان از قوانین خاصی تبعیت کنید. برخی از این قوانین شامل موارد زیر است:

ورود کالاهایی از نوع مصالح و ابزار و لوازم فعالیت‌های زیربنایی در حد نیاز منطقه به مناطق آزاد تجاری و صنعتی از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند ولی مشمول پرداخت هزینه‌های خدماتی می‌شود.

وسایل و قطعات موردنیاز خط تولید، ماشین آلات، مواد اولیه و قطعات یدکی ماشین‌آلات تولیدی از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند.

کالاهایی که برای تکمیل یا تعمیر به صورت موقت وارد منطقه آزاد می‌شوند از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند و حداکثر دو سال می‌توانند در این مناطق نگهداری شوند.

کالاهای وارد شده به مناطق آزاد چنانچه واردات قطعی گردند مشمول پرداخت عوارض گمرکی می‌شوند ولی اگر دوباره صادر شوند، عوارض اخذشده قابل استرداد است.

ماده 38 آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات

این ماده درباره واردات کالا بدون انتقال ارز صحبت می‌کند. در حالت عادی، واردکنندگان باید با استفاده از سیستم بانکی و خدمات دولتی ارز موردنظر خود را به کشور مبدا منتقل کنند؛ ولی واردات بدون انتقال ارز، وارداتی است که در آن هنگام پرداخت ارز به کشور مبدا از سیستم بانکی و ارزهای دولتی استفاده نمی‌شود. این افراد می‌توانند جهت تامین ارز موردنیاز برای واردات کالا از بازار آزاد استفاده کنند.

مهمترین نکته این است که واردکننده باید معاملات خود را با دقت برنامه‌ریزی کند و به نحوه پرداخت هزینه‌های واردات بدون انتقال ارز فکر کند. طبق ماده 38 آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات کالاهای زیر را میتوان با این شرایط به کشور وارد کرد:

  • قطعات یدکی وسایل نقلیه
  • وسایل آزمایشگاهی، پزشکی و بهداشتی
  • سیگار و دخانیات
  • موبایل و تبلت
  • انواع لوازم خانگی مثل یخچال و جاروبرقی
  • قطعات و تجهیزات خط تولید
  • لوازم موردنیاز برای تعمیر و نگهداری دستگاه‌های خارجی

 

قانون مقررات صادرات و واردات

جرایم عدم پیروی از قوانین واردات به ایران

گاهی بازرگانان برای پرداخت مالیات کمتر و در نتیجه سود بیشتر مرتکب تخلفات گمرکی می‌شوند. همچنین گاهی اوقات کالاهای غیرمجاز و ممنوع را وارد کشور می‌کنند. به همین دلیل برای رعایت‌نکردن قوانین گمرکی جریمه‌های سختی وضع شده‌است؛ البته مقدار جریمه طبق  قوانین واردات کالا به ایران با توجه به نوع تخلف متغیر است. به عنوان مثال، تخلفات مرتبط با واردات کالاهای غیرمجاز، عدم پرداخت مالیات یا عوارض گمرکی، تقلب در اظهارنامه گمرکی و … هر کدام جریمه‌های خاصی دارند.

همچنین ممکن است به دلیل رعایت نکردن قوانین واردات کالا به ایران با توجه به نوع کالا و حجم آن کالای شما مهر قاچاق بخورد و با شما به اندازه یک قاچاقچی برخورد جدی شود. در این شرایط افرادی که کارت بازرگانی دارند، کارت آن‌ها به طور موقت یا دائم توقیف می‌شود. البته در صورتی که کالای وارد شده جزو کالاهای ممنوع نباشد و پیروی‌نکردن از قوانین صرفا به دلیل اشتباه یا ناآگاهی رخ دهد، ممکن است فقط جریمه نقدی شوید.

حتما ببینید: مالیات واردات کالا

نکات مهم واردات کالا به ایران

برای هموارتر کردن مسیر واردات کالا به ایران، لازم است تا نکات مهم را بدانید که عبارت‌اند از:

  • مهم‌ترین نکته برای شروع واردات کالا به ایران آشنایی کامل با قانون و مقررات واردات به ایران با آخرین اصلاحات است.
  • همچنین بهتر است با یک مشاور مشورت کنید تا اطلاعات لازم در این زمینه را ارائه دهد و شما بتوانید بر اساس آن و مشورتی که از تجربیات و دانش این اشخاص کسب می‎کنید، واردات خود را با توجه به شرایط مالی و اقتصادی مدنظرتان انجام دهید و از مزایا و مشکلات خاص واردات در هر صنعت و برای هر نوع کالا آگاه باشید.‌
  • برنامه‌ریزی صحیح، مطالعه دقیق قوانین و همکاری با متخصصان کمک می‌کند که چالش‌های واردات کالا به ایران را کاهش دهید.

چالش های واردات کالا به ایران

نه تنها واردات کالا به ایران بلکه به هر نقطه از جهان با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌روست. در ادامه برخی از چالش‌های وارداتبه ایران را معرفی می‌کنیم.

  • ایران دارای قوانین گمرکی متعددی مثل عوارض گمرکی، مالیات‌ها و.. است که گاهی فرآیند واردات را با مشکل مواجه می‌کند.
  • تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، اختلافات سیاسی و تنش‌های بین‌المللی می‌توانند مانع از تجارت با برخی کشورها شوند.
  • محدودیت‌های زیادی در انتقال پول از ایران به سایر کشورها وجود دارد که باعث بروز مشکلاتی در تسویه‌ معاملات می‌شود.
  • نوسانات نرخ ارز در ایران تاثیر مستقیمی بر هزینه واردات دارد و معمولا برای کسب‌وکارها ریسک ارزی ایجاد می‌کند.

مزایای واردات کالا

واردات کالا به ایران می‌تواند برای افراد، کسب‌وکارها و اقتصاد کشور به صورت کلی مزایای مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تنوع محصولات: واردات محصولات جدید به کشور امکان دسترسی به تنوع بیشتری از محصولات و کالاها را فراهم می‌کند که می‌تواند نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان را تامین کند.
  • افزایش سود: گاهی واردکردن کالایی از کشورهای خارجی نسبت به تولید آن در داخل سود بیشتری به همراه دارد.
  • افزایش رقابت و کیفیت: واردات محصولات باکیفیت و جدید رقابت را بین تولیدکنندگان داخلی افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث بهبود کیفیت محصولات داخلی می‌شود.
  • توسعه بازار: تجارت بین‌المللی به کسب‌وکارها کمک می‌کند به بازارهای جهانی دسترسی داشته ‌باشند و همچنین می‌تواند به افزایش اشتغال و رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند. زیرا واردات مواد اولیه و ابزار مورد نیاز می‌تواند باعث رونق کسب‌و‌کار شود.
  • نفوذ و شهرت در بازار داخلی: نیاز بازار همیشه در حال تغییر است و باید محصولات جدیدی را تولید یا ارائه کرد. در این شرایط اگر کسی برای اولین بار محصول جدیدی را وارد بازار کند، سهم بیشتری از بازار را کسب کرده و شهرت زیادی کسب می‌کند.

قانون و مقررات واردات به ایران با آخرین اصلاحات

هزینه های مربوط به واردات کالا به ایران

واردات کالا به ایران هزینه‌های مختلفی به دنبال دارد که شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های اخذ مجوز ثبت سفارش
  • هزینه خرید کالا یا ارزش مبادله‌ای کالا
  • کارمزد پرداخت هزینه‌ها؛ در صورتی که از ارزهای دولتی یا سیستم بانکی برای پرداخت هزینه کالا استفاده می‌کنید، باید این مورد را پرداخت کنید.
  • حقوق ورودی کالا که ۴ درصد حقوق گمرکی است.
  • ارزش سیف کالا
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات علی الحساب۴ درصد
  • سهم هلال احمر و سایر ارگان‌ها که از ضرب سهم نهاد مربوطه در حقوق ورودی کالا محاسبه می‌شود.
  • هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا و هزینه بیمه باربری
  • هزینه بازرسی کالا
  • هزینه‌های انبارداری
  • هزینه دموراژ؛ در صورتی که کالا در مدت زمان معین ترخیص نشود، مشمول جریمه‌ای تحت عنوان دموراژ خواهد شد.
  • هزینه صدور برگه ترخیصیه و حق توقف کالا
  • هزینه‌های حمل نهایی بار، بعد از ترخیص کالا

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم مروری بر قوانین واردات به ایران داشته ‌باشیم تا شما با جدیدترین قانون مقررات صادرات و واردات 1402 آشنا شوید. اگر قصد دارید کالایی را به کشور وارد کنید، بهتر است ابتدا با قوانین آن به طور کامل آشنا شوید تا ناخواسته دچار تخلف نشوید. در صورتی که تخلفی در این زمینه مرتکب شوید با توجه به نوع آن جریمه خواهید شد.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *