تفاوت کراس استاف و ترانشیپ و کاربرد آن

cross stuff
زمان مطالعه: 5 دقیقه

کراس استافینگ روشی رایج برای دورزدن محدودیت‌های سیاسی یا اقتصادی مانند تحریم‌های علیه ایران محسوب می‌شود. اگر شما هم تمایل دارید این روش را بیشتر بشناسید یا در موقعیتی هستید که به اطلاعات مربوط به آن، نیاز دارید، این مقاله از ویترین نت را از دست ندهید. در این مقاله پاسخ مفصل‌تری به سؤال کراس استاف چیست خواهیم داد و به تفاوت کراس استاف و ترانشیپ نیز اشاره خواهیم کرد.

کراس استافینگ چیست؟ (cross stuffing)

کراس استاف به انتقال بار از درون کانتینر کشتی اول به درون کانتینر کشتی دوم گفته می‌شود. این روش همانند سایر روش‌های حمل‌ونقل دریایی باید با دقت بالایی انجام شود تا هیچ آسیبی به کالا نرسد؛ بنابراین، انتقال بار باید به متخصصان آموزش‌دیده سپرده شود. همچنین برای انجام این روش حمل‌ونقل به تجهیزات هوشمند خاصی نیاز است. از cross stuffing برای انتقال بارها به بنادری با ظرفیت محدود و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت کراس استاف و ترانشیپ

کراس استاف و ترانشیپ ممکن است مشابه هم به نظر برسند؛ ولی، این دو روش با یکدیگر متفاوت هستند. نحوه انتقال بارها مهم‌ترین تفاوت آن‌ها به شمار می‌رود. در روش ترانشیپ، محتوای درون کانتینر خارج نمی‌شود. به عبارت دیگر، کانتینر همراه با بارهای خود از کشتی اول به کشتی دوم منتقل می‌شود؛ ولی، در روش cross stuff، ابتدا بارهای درون کانتینر اول، بیرون آورده می‌شوند و سپس به درون کانتینر کشتی دوم منتقل می‌شود.

دومین تفاوت نیز، هزینه‌های آن‌هاست. هدف استفاده از ترانشیپ این است که هزینه‌های باربری به حداقل رسانده شود؛ ولی، هزینه کراس استافینگ به دلیل اضافه‌شدن هزینه جابه‌جایی بار، بیشتر از روش دیگر است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره تفاوت این دو روش کسب کنید، ما به شما توصیه می‌کنیم مقاله ترانشیپ را در سایت ویترین نت مطالعه کنید.

حتما ببینید: قوانین گمرک ایران

 

کراس استافینگ

مراحل cross stuff

برای انجام cross stuff، باید مراحل زیر انجام شود:

  1. ابتدا تمامی اسناد لازم باید تهیه و به انبار کانتینرها یا cfs ارائه شوند. برای مثال، اسنادی مانند بارنامه، فاکتور خرید در معاملات گمرگی (اینویس)، پکینگ لیست (لیست کامل اقلام موجود در کانتینر)، گواهی مبدأ، قبض انبار و ترخیصیه از نمایندگی کشتیرانی باید تهیه شوند.
  2. سپس هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود و کالاها به cfs یا ایستگاه کانتینرها فرستاده می‌شوند. در بخش‌های بعدی، شما را با نقش cfs در کشتیرانی بیشتر آشنا خواهیم کرد.
  3. در cfs، باید کانتینری خالی وجود داشته باشد تا بارها از کانتینر اول به درون آن منتقل شود. شرکت ارائه‌دهنده خدمات کراس استافینگ از تجهیزات مختلفی در این مرحله استفاده می‌کند. برای مثال، استافینگ باکس یکی از تجهیزات مهم در این روش است که مانع خیس‌شدن بارها می‌شود.
  4. پس از انتقال تمام بارها به کانتینر خالی، نماینده خریدار کالاها که در cfs حضور دارد، بارها را بررسی و تایید می‌کند. سپس کانتینر پلمپ می‌شود و به مقصد نهایی فرستاده می‌شود.
  5. در مقصد نهایی، طبق هماهنگی‌های انجام‌شده، کانتینر تحویل داده می‌شود و رسید نیز گرفته می‌شود.

حتما ببینید: دموراژ چیست

 

هزینه کراس استاف

هزینه cross stuffing به عوامل بسیاری مانند نوع کالا، نوع بسته‌بندی و مجوزهای لازم برای استفاده از این روش برای انتقال بارها بستگی دارد. هزینه استفاده از تجهیزات پیشرفته مختلف برای انتقال بارها از کشتی اول به کشتی دوم نیز هزینه این روش را افزایش می‌دهد. این روش به علت هزینه این تجهیزات پیشرفته بیشتر از سایر روش‌های حمل‌ونقل، گران‌تر است.

کاربرد، اهمیت و مزایای کراس استاف در ایران

از کراس استافینگ به دلیل محدودیت بنادر استفاده می‌شود؛ ولی، کشور ایران با چنین مشکلی مواجه نیست. از آنجایی که تحریم‌های علیه ایران بسیار زیاد است، ایران با محدودیت‌های بسیاری در حمل‌ونقل دریایی و تجارت با کشورهای مختلف جهان روبه‌رو است. بسیاری از کشورها به کشتی‌های ایرانی اجازه نمی‌دهند بارهای خود را در بنادر آن‌ها تخلیه کنند یا بارهای جدیدی را بارگیری کنند. حتی کشورهای ایرانی به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند به برخی از بنادر نزدیک شوند.

در چنین شرایطی، کراس استاف می‌تواند کمک قابل توجهی به دور زدن تحریم‌ها کند. برای صادرات کالاها از ایران با کمک این روش، شرکت‌های ایرانی کالاهای خود را به درون کانتینر کشتی کشور سوم منتقل می‌کنند و این کشتی کالاها را به کشور مقصد انتقال می‌دهد. برای واردات کالاها به ایران نیز، کشور صادرکننده باید کالاها را به کشتی کشور سوم منتقل کند و این کشتی بارهای کانتینرها را به کشتی ایرانی انتقال دهد.

کراس استاف

معایب کراس استاف

معایب این روش عبارت‌اند از:

  • در این روش، کشتی‌ها باید دارای تجهیزات خاصی داشته باشند و قیمت چنین کشتی‌هایی یا اجاره آن‌ها بیشتر از کشتی‌های معمولی است.
  • اگر کشورهای تحت تحریم مانند ایران از این روش استفاده کنند و مسئولان کشورها از چنین معاملاتی باخبر شوند، ممکن است کشتی آن‌ها را همراه با بارهای درون کانتینرها توقیف کنند.
  • به دلیل هزینه بالای این روش، ممکن است قیمت کالاهای درون کانتینر نیز افزایش یابد؛ بنابراین، افزایش قیمت کالاها در این روش می‌تواند دیگر تفاوت کراس استاف و ترانشیپ باشد.
  • اگر برای انتقال بارها از متخصصان آموزش‌دیده و تجهیزات مناسب استفاده نشود، کالاها آسیب خواهند دید.
  • اگر شرایط آب‎وهوایی مناسب نباشد، انجام این روش دشوارتر خواهد شد و کالاها آسیب خواهند دید.

کشورهای ایرانی به دلیل تحریم‌ها مجبور هستند حتی با وجود چنین معایبی از این روش استفاده کنند. البته با تهیه تجهیزات لازم، استخدام کارکنان ماهر و برنامه‌ریزی دقیق برای هر یک از مراحل این روش می‌توان احتمال روبه‌روشدن با چنین معایبی را به‌صورت قابل توجهی کاهش دهد و کالاها را بدون هیچ آسیبی به مقصد رساند.

Cfs در کشتیرانی چیست؟

در روش کراس استافینگ، بیرون آوردن کالاها از کانتینر کشتی اول و انتقال آن‌ها به درون کانتینر کشتی دوم باید در cfs یا انبار کانتینرها انجام شود. cfs مخفف CONTAINER FREIGHT STATION است. البته این انبار یا محل فقط مخصوص این روش نیست. این ایستگاه، نقشی مهم برای واردکنندگان و صادرکنندگان ایفا می‌کند؛ زیرا، مکانی برای ارسال کالاها برای آن‌ها فراهم می‌سازد.

ایستگاه‌های کانتینرها معمولا در نزدیکی بنادر، انبارهای بزرگ یا ایستگاه‌های راه‌آهن‌ها یا‌ در پایانه‌ها ساخته می‌شوند. علاوه بر بارگیری و تخلیه کانتینرها، ایستگاه کانتینرها وظایف دیگری نیز دارند که عبارت‌اند از:

  • دریافت محموله در مبدا و ارسال آن در مقصد
  • اندازه‌گیری وزن محموله
  • بررسی کانتینرها و سرویس به‌موقع آن‌ها
  • نگهداری موقت کانتینرهای خالی
  • پیگیری محموله‌ها با اسامی واردکنندگان، صادرکنندگان و کارگزاران گمرکی
  • تدوین برنامه‌ای دقیق برای بارگیری بارها
  • ادغام بارها
  • چسباندن علائم خاص به کانتینرها برای شناسایی آن‌ها
  • چیدن کانتینرهای خالی در محوطه انبار
  • نظارت بر تشریفات ترخیص کالا
  • محافظت از محموله تا زمان تحویل آن
  • صدور رسید دریافت کالا توسط شرکت حمل‌ونقل

کراس استافینگ چیست

جمع‌بندی

کراس استافینگ می‌تواند روشی نجات‌بخش برای کشورهایی با محدودیت ظرفیت در بنادر یا تحت تحریم‌های بین‌المللی باشد. در این مقاله، سعی کردیم پاسخ مفصلی به سؤال کراس استافینگ چیست بدهیم و شما را با جنبه‌های مختلف آن آشنا کنیم. همچنین شما را با تفاوت کراس استاف و ترانشیپ آشنا کردیم؛ زیرا، ممکن است شبیه به یکدیگر به نظر برسند. اگر تمام این بخش‌ها را مطالعه کردید؛ ولی، هنوز سؤالاتی درباره این روش حمل‌ونقل دریایی دارید، می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات بپرسید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *