همه چیز درمورد صادرات به ترکیه و مراحل آن

صادرات پلاستیک به ترکیه
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا می‌دانستید صادرات به ترکیه یکی از بهترین راه‌های ارزآوری و ایجاد اشتغال در کشور ایران است؟ کشور ترکیه، یکی از همسایه‌های هم‌مرز با ایران است و ارتباطات مختلفی با کشورهای مختلف جهان نیز دارد. افراد زیادی در این روزها قصد صادرات کالا به ترکیه را دارند. اما نمی‌دانند که باید چه اقداماتی را انجام دهند و پرسودترین کالا برای صادرات به ترکیه کدامند؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه قرار است با  صادرات به ترکیه با سرمایه کم و مدارک و اقدامات لازم برای این‌کار، به طور کامل آشنا شوید.

صادرات به ترکیه چگونه است؟

بر اساس اطلاعات رسمی نهادهای بازرگانی و معاونت بررسی‌های اتاق اقتصاد تهران، صادرات کالا به ترکیه از کشور ایران آمار خوبی دارد و تراز تجاری میان ایران و ترکیه به سود ایران نیز بوده است. جالب است بدانید که در سال 2021 میلادی، 986 میلیون دلار کالا بین دو کشور تبادل می‌شود و افزایش 53 درصدی این تبادلات تجاری نیز به نفع ایران نیز بوده است. از طرف دیگر، کشور ترکیه در زمینه گردشگری بسیار موفق عمل می‌کند و افراد زیادی به این کشور برای تفریح و گردشگری سفر می‌کنند.

همین امر، افزایش تقاضا برای مواد غذایی، انرژی‌های موردنیاز و … را به همراه دارد و ایران می‌تواند به عنوان همسایه‌ای مناسب در تامین این موارد باشد. شرایط صادرات کالا به ترکیه از کشور ایران، با وجود روابط اقتصادی و سیاسی خوب بین این دو کشور نیز مناسب است. اما پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و در صورت ندانستن قوانین و اصول آن، نمی‌توانید به درآمدی پرسود برسید.

مراحل صادرات به ترکیه

شما می‌توانید برای آشنایی کامل با مراحل صادرات به ترکیه، موارد زیر را به طور کامل بخوانید:

مرحله اول؛ بررسی بازار صادرات کشور ترکیه

 یکی از لازمه‌های صادرات کالا به ترکیه، داشتن کارت بارزگانی است. شما در اولین مرحله پس از انتخاب کالای مورد نظر، باید بازار آن را در ترکیه بررسی کنید تا متوجه شوید که میزان تقاضا برای کالا چگونه است و چه رقبایی در این زمینه دارید. چون این‌کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و ضرر نکنید.

صادرات به ترکیه با سرمایه کم

در مرحله بعدی باید قیمت کالای مورد نظرتان را نیز بررسی کنید و میزان قیمت تمام‌شده و سود حاصله از صادرات کالا به ترکیه را به دست آورید. شاید این‌کار به نظر شما ساده باشد. اما فراموش نکنید که بررسی بازار، مهم‌ترین مراحل صادرات به ترکیه است. به طوری که هرچه بیشتر برای آن زمان و انرژی بگذارید، سود بهتری دریافت می‌کنید و در آینده نیز دچار ضرر و مشکل نمی‌شوید.

پس نگران طولانی‌شدن این مرحله حتی تا چندماه نباشید. چون باعث می‌شود بتوانید با اطلاعاتی کامل و جامع، وارد بازار و صادارات کالای موردنظرتان در ترکیه شوید. جالب است بدانید که صادرات کالا به ترکیه را بیشتر تولیدکنندگان و بازرگانان می‌توانند انجام دهند. اما هریک شرایط مختلفی را پیش رو دارند.

مرحله دوم؛ تحقیق در مورد قوانین صادرات به ترکیه

ترکیه با وجود روابط اقتصادی خوب با اغلب کشورها، قوانین و مقررات خاص خود را دارد. شما نیز برای داشتن بهترین تجارت در ترکیه باید از این قوانین به طور کامل آگاه باشید و بعد از بررسی کامل آن‌ها، بهترین روش صادرات به ترکیه با سرمایه کم را انتخاب کنید.

شما باید بعد از مشخص کردن کالای مورد نظرتان برای صادرات، درباره قوانین صادرات آن به ترکیه و مجوزهای لازم برای این‌کار به خوبی تحقیق کنید و اطلاعات جامعی را به دست آورید تا در میانه راه به مشکل برنخورید. جالب است بدانید که اکثر کالاها برای صادرات باید از اتاق بازرگانی مربوطه، گواهی مبدا داشته باشند. چون در غیر این‌صورت اجازه ترخیص کالای مذکور از گمرک کشور ترکیه صادر نمی‌شود.

امروزه روش‌های زیادی برای صادرات کالا به ترکیه وجود دارد. ولی شما باید با توجه به میزان بودجه، زمان و کالای خود، بهترین و ساده‌ترین روش را انتخاب کنید. در پایان کار نیز باید مراحل اداری و قوانین رسمی روش مورد نظرتان را مطالعه کنید تا کار صادرات به آسانی و سرعت انجام شود.

مرحله سوم؛ صادرات کالا به ترکیه

در این مرحله، باید ابتدا با شرکت‌های حمل‌ونقل مذاکره کنید و با توجه به نوع کالا، وزن، بسته‌بندی و اهمیت آن، هزینه حمل‌ونقل را محاسبه کنید. حال بعد از پیدا کردن معتبرترین شرکت و مناسب‌ترین قیمت حمل‌ونقل، نوبت به بارگیری کالای موردنظرتان می‌رسد. درپایان، بعد از بارگیری نیز باید کالا را به یکی از گمرکات کشور ترکیه برسانید.

به طور کلی بیشتر کالاهای صادراتی به ترکیه، بیشتر از طریق حمل‌ونقل زمینی از مرز بازرگان صادر می‌شوند. ولی راه‌های دیگری مثل حمل‌ونقل هوایی نیز برای صادرات بعضی از کالاها به ترکیه امکان‌پذیر است. این مرحله، به صورت کلی به مرحله عملی صادرات کالا به ترکیه نیز معروف است و چند روز بیشتر طول نمی‌کشد. فراموش نکنید که در صورت نداشتن اطلاع کامل از قوانین صادرات به ترکیه؛ ممکن است دچار مشکلات قانونی بزرگی شوید.

لیست کالاهای صادراتی به ترکیه

مرحله چهارم؛ ترخیص کالا از گمرک ترکیه

مرحله آخر صادرات کالا به ترکیه، متعلق به زمانی است که کالای شما از مرز ایران خارج می‌شود و به یکی از گمرکات ترکیه می‌رسد. در این قسمت، نوبت به ترخیص کالا از ترکیه است. برای این‌کار نیز باید به طور کامل با قوانین گمرک ترکیه آشنا باشید. این امر نیز بسیار مهم است. چون ممکن است کالای شما از گمرک ترخیص نشود و دچار ضرر و زیان شوید.

بعد از ترخیص نیز می‌توانید کالای صادراتی را به بازار ترکیه عرضه کنید و به فروش برسانید. فراموش نکنید که برای ترخیص کالا، باید هزینه‌ای را به گمرک بپردازید تا بتوانید کالایتان را تحویل بگیرید. البته فراموش نکنید که پرداخت هزینه برای صادرات چمدانی در نظر گرفته نمی‌شود.

حتما ببینید: صادرات به دبی

لیست کالاها برای صادرات به ترکیه

جالب است بدانید که برای صادرات کالا به ترکیه نمی‌توان هر کالایی را بدون محدودیت وارد کرد و واردات به صورت متمرکز و مرتب کنترل می‌شود. این سخت‌گیری نیز به دلیل این است که نمونه مشابه کالای موجود و تولیدی توسط ترکیه، نباید از کشورهای خارجی وارد شود. چون این نوع کالاها، بازار راکدی هم در صادرات دارند و باید به سراغ کالاهایی کم‌یاب برای صادرات به این کشور رفت. چون در این‌صورت دولت ترکیه از شما حمایت هم می‌کند.

برای مثال صنعت کشاورزی و دامداری در این کشور، بسیار گسترده است و نمی‌توان از این طریق صادراتی به این کشور داشت. چون صرفه اقتصادی ندارد و بسیار هم دشوار است. در میان همه کشورهای همسایه ترکیه، ایران به عنوان یکی از پرظرفیت‌ترین کشورها شناخته می‌شود. از طرف دیگر ایران و ترکیه از جهت‌های گوناگون به هم نزدیک هستند و کالاهای زیاد و متنوعی بین این دو کشور رد و بدل می‌شود. شما می‌توانید در ادامه لیست کالاهای صادراتی به ترکیه از ایران را مطالعه کنید:

صادرات زعفران

زعفران، به عنوان طلای سرخ ایران شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین محصولات ایرانی در سراسر جهان است. این محصول، در ایران و در خود ترکیه نیز کشت و برداشت می‌شود. اما کیفیت زعفران ایرانی، بسیار بهتر از نمونه تریکه‌ایست. برای همین به صورت کیلویی به این کشور صادر می‌شود.

یکی از راه‌های آسان و ساده صادرات این محصول به ترکیه، صادرات چمدانی به صورت 100 گرمی است. اما اگر قصد صادرات زعفران بیشتر از 100 گرم را دارید؛ باید از طریق مراحل گفته‌شده و براساس قوانین عمل کنید و صادارات محصولات را در بسته‌بندی و از طریق گمرک انجام دهید.

کشور ترکیه، به دلیل داشتن ظرفیت گردشگری بالا، امکان زیادی برای صادرات مواد غذایی از جمله زعفران دارد و بازرگانان ایرانی می‌توانند از این طریق به درآمد کافی برسند. اما نکته قابل توجه و مهم، شناخت رقبای ایران در صادرات زعفران به ترکیه است. چون به غیر از ایران، کشورهای دیگری مانند افغانستان و اسپانیا نیز وارد بازار زغفران ترکیه می‌شوند.

مثلا افغانستان با حمایت‌های بین‌المللی برای کاهش تولید مواد مخدر، توانسته است زغفران را صادر کند و کشور اسپانیا هم بدون کشت زعفران و فقط با خرید زعفران ایرانی به صورت فله‌ای و بسته‌بندی با برند و لیبل خود، این کار را انجام می‌دهد. اما با این حال، کشور ترکیه هم‌چنان به عنوان طرفداران چندین ساله زعفران ایرانی شناخته می‌شود و سالانه بخش قابل توجهی از صادرات زعفران متعلق به این کشور است.

پرسودترین کالا برای صادرات به ترکیه

حتما ببینید: اظهارنامه گمرکی

صادرات نفت خام

کشور ایران، یکی از کشورهای نفت‌خیز جهان است و این سوخت گران‌بها را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. ترکیه نیز همانند دیگر کشورها از مشتریان پروپاقرص نفت خام ایران محسوب می‌شود و هر سال؛ هزاران بشکه نفت خام را از کشور ما خریداری می‌کند.

البته فراموش نکنید که امتیاز صادرات نفت خام به کشور ترکیه، فقط متعلق به دولت ایران است و کسی نمی‌تواند به صورت مستقل این کار را انجام دهد. جالب است بدانید که ایران می‌تواند محصولات پتروشیمی مختلفی را نیز به ترکیه صادر کند. در زیر لیست محصولات پتروشیمی جهت صادرات به ترکیه را مشاهده می‌کنید:

  1. قیر
  2. رزین و چسب
  3. متانول
  4. مواد اولیه پلیمری
  5. روغن موتورهای صنعتی، بر پایه پارافین

البته فراموش نکنید که این کالاها نه تنها به ترکیه، بلکه به کشورهای سراسر جهان صادر می‌شود و تاثیر بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد.

صادرات پسته به ترکیه

پسته، یکی از انواع آجیل و خشکبار پرطرفدار در جهان است و ایران نیز از پرطرفدارترین تولیدکنندگان آن شناخته می‌شود. صادرات پسته به سراسر جهان، توسط ایران رونق زیادی دارد و از تجارت‌های بین‌المللی مهم کشورمان محسوب می‌شود. حالب است بدانید که در سال‌های گذشته ترکیه نیز به کشورهای طرفدار پسته ایرانی پیوسته است.

البته خود ترکیه، برای تولید پسته ،زمینه‌هایی را فراهم کرده است. اما حجم تولیدی این کشور به قدری نیست که بتواند پاسخگوی تقاضای زیاد آن باشد. برای همین باید آن را از کشور ایران وارد کند. ایران نیز، در صادرات پسته رقبایی آمریکایی و مراکشی نیز دارد و آمریکا موفق شده است در صادرات پسته به ترکیه از ایران سبقت بگیرد. اما هیچ‌یک از پسته‌های خارجی، طعم و مزه محبوب پسته ایرانی را ندارند و کشور ترکیه هم‌چنان پذیرا و طرفدار پسته ایرانی است.

صادرات خشکبار

تولید خشکبار در کشور ایران، رونق زیادی دارد و مردم ترکیه نیز علاقه زیادی به این محصولات دارند و در وعده‎های غذایی خود از آن استفاده می‌کنند. صادرات خشکبار به صورت انبوه، یکی از راه‌های دریافت سودی عالی است. البته فراموش نکنید که رقابت در بازار خشکبار، بسیار بالاست و شما باید در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشید. از انواع خشکباری که ایران آن‌ها را به صورت گسترده صادر می‌کند می‌توان پسته، انجیرخشک، خرما و بادام را نام برد.

یکی از مهم‌ترین دلایل تقاضای بالای خرید خشکبار در ترکیه و کشورهای دیگر، وجود ارزش غذایی بالا و امکان نگه‌داری آن‌ها به مدت طولانی است. از طرف دیگر این کالاها، ارزآوری زیادی را نیز برای تاجران و بازرگانان ایرانی به همراه دارد. البته فراموش نکنید که برای صادرات خشکبار، باید حتما بسته‌بندی‌های جذاب و استاندارد داشته باشید و محصولاتی باکیفیت و مرغوب را وارد بازار کنید. چون در غیر این‌صورت شکست می‌خورید.

صادرات به ترکیه

صادرات پلاستیک به ترکیه

خرید مواد اولیه از ایران، یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان خارجی است. چون کیفیت مطلوب و قیمتی بسیار مناسب دارد. یکی از این مواد اولیه در ایران، پلاستیک و مواد مربوط به آن است که به ترکیه نیز صادر می‌شود و فروش خوبی هم دارد. البته فراموش نکنید که صادرات این کالا به ترکیه، قوانین و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای همین قبل از هرکاری باید به خوبی با قوانین و مقررات آن آشنا شوید.

حتما ببینید: ترخیص کالا از دبی

مدارک لازم برای صادرات به ترکیه چیست؟

مدارک لازم برای صادرات به ترکیه به قرار زیر است:

  • مجوز واردات به ترکیه: تاجران و بازرگانان، باید برای صادرات اکثر کالاها به ترکیه، به جز مواردی مانند سلاح گرم، مواد خطرناک و محصولات غیر مجاز، شماره مالیات دریافت کنند. برخی از حیوانات، محصولات حیوانی و مواد گیاهی نیز مانند بذر، نهال و پیاز گل قبل از وارد شدن به ترکیه باید گواهی کنترل دریافت کنند.
  • اسناد واردات: وجود فاکتورهای تجاری، بارنامه یا صورت‌حساب راه هوایی، از جمله اسنادی هستند که باید به همراه محموله‌های صادراتی باشند. البته هر محصول نیاز به گواهی مبدا نیز دارد و بسته به کد تعرفه موجود در آن نیز ممکن است مواردی چون گواهی کنترل، گواهی سلامت، گواهی فروش آزاد، گواهی بهداشت گیاهی و دامپزشکی نیز لازم باشد.
  • گواهینامه CE: این گواهینامه، نشان‌دهنده تطابق کالای صادراتی با استانداردهای ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست است و از شروط صادرات کالا به ترکیه است. این علامت و گواهی برای محصولات خاصی است که اتحادیه اروپا دستورالعمل آن‌ها را ارائه می‌دهد. ضمیمه‌های این گواهی در اعلامیه انطباق، شامل دستورالعمل‌های قابل اجرا، نام سازنده یا نماینده مجاز، نام سازمان اطلاع‌ داده‌شده، اطلاعات محصول و ارجاع به استانداردها می‌شود.
  • فاکتور فروش (فاکتور تجاری): این فاکتور در سه نسخه و همراه نسخه اصلی ارائه می‌شود و باید توضیحات کامل، روش تحویل کالا، کشور مبدا، مقدار، هزینه واحد، کد HS و کلیه شرایط پرداخت و اعتبار اسنادی را داشته باشد. این فاکتور، از سوی فروشنده صادر می‌شود و حکم فاکتور خرید برای خریدار را نیز دارد.
  • گواهی مبدا: این گواهی را کشور مبدا تایید می‌کند و برای هر محصول به صورت جداگانه صادر می‌شود. گواهی مبدا، در دو نسخه تهیه می‌شود و نمی‌توان آن را اصلاح کرد. زبان این گواهی نیز انگلیسی است و توسط سازنده و صادرکننده کالا تهیه می‌شود و تایید آن بر عهده اتاق بازرگانی محلی یا مرکز تجارت جهانی کشور صادرکننده است. پس از آن نیز سفارت یا کنسولگری ترکیه باید گواهی را تایید کند. فراموش نکنید که یک نسخه از گواهی مبدا در هنگام واردات به ترکیه در اختیار گمرک قرار می‌گیرد و این گواهی تعیین‌کننده محل ساخت کالای صادراتی به کشور مقصد است.
  • گواهی حمل‌ونقل (بارنامه، قبض راه هوایی): در این گواهی، مشخصات کالای صادراتی درج می‌شود و در سه نسخه اصلی صادر و در اختیار خریدار، فروشنده و اداره گمرک قرار می‌گیرد.
  • پروما یا پیش فاکتور: این مدرک، برگه‌ایست که فروشنده آن را صادر می‌کند تا ارزش کالای فروشی، اعتبار، شرایط فروش و مشخصات کامل کالای صادراتی به خریدار ارائه شود. پیش فاکتور که به فاکتور حرفه‌ای هم معروف است، اعتباری 6 ماهه دارد و نباید گزینه‌ای منقضی داشته باشد.
  • گواهی سلامت: این گواهی، برای تضمین سلامت کالا از طرف سازنده و فروشنده صادر می‌شود و برای صادرات کالاهایی مانند گیاهان، فرآورده‌های گیاهی، حیوانات زنده و فرآورده‌های حیوانی لازم است.
  • پرونده اسناد فنی صادرات: این پرونده، شامل پکیجی از راهنمای کاربر، استانداردهای کالاهای فروشی، مشخصات محصول صادراتی و دستورالعمل‌های فنی آن و مخصوص کشور ترکیه است که این کار را برای صادرات الزامی می‌کند.

قوانین صادرات به ترکیه چیست؟

صادرات کالا به ترکیه قوانین سختی ندارد. به طور کلی برای صادرات هرگونه کالا به این کشور، باید از بانک‌های آن، مجوز واردات بگیرید. در صورتی که کالای وارداتی شما از موارد ممنوعه نباشد نیز می‌توانید با دریافت شماره مالیاتی به دنبال بقیه کارهای صادرات بروید.

جمع‌بندی

اگر شما هم به دنبال صادرات کالا به ترکیه هستید، می‌توانید به ویترین نت مراجعه کنید. چون می‌توانید با تامین‌کنندگان و عمده‌فروشان کالای مورد نظرتان، آشنا شوید و پس از آن اقدامات صادراتی خود را شروع کنید. اگر هم به دنبال فروش محصولاتتان هستید، می‌توانید با خریداران و صادرکنندگان بزرگ از طریق ویترین نت مرتبط شوید و کالایتان را با قیمتی خوب و سودآور به فروش برسانید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *