راهنمای نگهداری از سرخ کن صنعتی و طرز تمیز کردن آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر سفارش‌های روزانه رستوران یا مغازه‌های فست فود را بررسی کنید، حتما متوجه علاقه زیاد مشتریان به غذاهای سرخ‌کردنی مثل سیب‌زمینی می‌شوید. بنابراین قطعا دستگاه سرخ کن، یکی از پر کاربردترین وسایل برای این گونه مغازه‌ها است. همین موضوع هم سبب کثیف شدن زودهنگام دستگاه‌های سرخ کن صعنتی و در نتیجه آسیب به سلامت دستگاه و حتی جان انسان‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از آسیب به دستگاه، باید آن را به طور مداوم تمیز کنید؛ اما اگر روش نگهداری از سرخ کن صنعتی را نمی‌دانید، در ادامه این مطلب از ویترین نت همراه ما باشید.

حتما ببینید: خرید تجهیزات فست فود

طرز تمیز کردن سرخ کن صنعتی و مراحل آن

به طور کلی زمانی که شما به طور مداوم محفظه سرخ‌کن را با روغن پر می‌کنید، چربی و مواد مضر زیادی به دیواره و کف ظرف رسوب می‌کند. این رسوب چربی سبب می‌شود که طول عمر دستگاه شما بسیار کمتر شود. از طرفی کثیف بودن سرخ کن صنعتی روی طعم غذا هم تاثیر می‌گذارد و مشتریان را اذیت می‌کند. آموزش تمیز کردن سرخ کن صنعتی، در 6 مرحله کلی انجام می‌شود که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

برق را خاموش کنید و منتظر سرد شدن روغن بمانید

بدترین و خطرناک‌ترین کار برای تمیز کردن سرخ کن صنعتی، اتصال برق به دستگاه است. از همین رو در ابتدا برق سرخ کن را قطع و از منبع تغذیه جدا کنید. سپس اجازه بدهید تا دمای روغن تا کمتر از 65 درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند.

روغن را خارج کنید و دیواره دستگاه را تمیز کنید

پس از خارج کردن کامل روغن در ظرف مخصوص، سبد نگهدارنده را بردارید و برای تمیز کردن دیواره‌ها اقدام کنید. به این صورت که گوشه‌ها و دیواره‌های سرخ‌کن را با استفاده از ملیه تمیز‌کننده به آرامی تمیز کنید و رسوبات آن را از بین ببرید. سپس با استفاده از مسواک مخصوص، آلودگی‌ها را بشویید.

نگهداری از سرخ کن صنعتی

مخزن سرخ کن را با آب و شوینده پر کنید

در این مرحله از نحوه تمیز کردن سرخ کن صنعتی، مخزن سرخ‌کن را پر از آب تمیز و خنک کنید. سپس مقداری مایع شوینده را به آب اضافه کنید. حتما در انتخاب شوینده دقت کنید؛ چرا که نوع پاک‌کننده، تاثیر زیادی در از بین بردن چربی یا روغن پخته شده دارد.

آب را به جوش بیاورید

برای ضدعفونی کردن آب موجود در مخزن، سرخ‌کن را روشن کنید و آب را به جوش بیاورید. سپس پنج تا 10 دقیقه آب و شوینده را بجوشانید. البته زمان جوش خوردن آب، بستگی زیادی به میزان کثیفی مخزن شما دارد. حتی ممکن است که برای نگهداری از سرخ کن صنعتی، حدود 15 دقیقه هم نیاز به جوش خوردن آب باشد.

آب را خنک کنید و دور بریزید

پس از جوش خوردن آب در مدت مورد نیاز، سرخ‌کن را خاموش کنید و منتظر سرد شدن آب بمانید. سپس مخلوط آب و محلول را خارج کنید و با استفاده از برس نرم، قسمت‌های مربوط به گرمایش مانند المنت را تمیز کنید.

مخزن را با آب داغ بشویید و خشک کنید

برای اطمینان از خارج شدن آب و محلول شوینده، مخزن را با آب داغ بشویید. سپس قبل از استفاده دوباره برای سرخ کردن موادغذایی، مخزن و سبد دستگاه را در هوای آزاد کاملا خشک کنید.

تمیز کردن سرخ کن صنعتی

ترفندهای مهم نگهداری از سرخ‌ کن صنعتی

جدای از انجام مراحلی که در طرز تمیز کردن سرخ کن صنعتی باید طی شود، بهتر است که به ترفندهای مهم در این باره هم توجه داشته باشید:

بررسی نشتی گاز

برخی از افراد فکر می‌کنند که تنها با وجود بوی ناخوشایند گاز، امکان نشتی آن وجود دارد؛ اما حتی اگر بوی خاصی از دستگاه احساس نمی‌کنید، هر ماه نشتی گاز را برای نگهداری از سرخ‌کن صنعتی چک کنید. برای انجام این کار کافی است که شیلنگ‌های وصل شده به لوله گاز را به صابون یا پاک‌کننده‌های صابونی آغشته کنید. سپس در صورتی که حباب صابون را مشاهده کردید، از نشتی دستگاه مطمئن شوید. آنگاه به سرعت گاز را ببندید و با متخصص تعمیرکار در این زمینه تماس بگیرید. توجه داشته باشید که یکی از علت‌های خرابی سرخ‌کن صنعتی، نشتی گاز است. همچنین این موضوع تهدید جدی برای سلامت افراد هم محسوب می‌شود.

جلوگیری از پلیمریزاسیون

حتما شما هم تجربه دارید که در هنگام سرخ کردن موادغذایی، ماده اضافی داخل روغن ریخته می‌شود و شروع به سوختن می‌کند. حالا فرض کنید که با توجه به حجم انبوه موادغذایی در دستگاه سرخ‌کن صنعتی، چه مقدار ماده اضافی درون روغن ریخته می‌شود. برای نگهداری از سرخ کن خود، پیشنهاد می‌کنیم که تا حد امکان از ریختن موادغذایی درون روغن جلوگیری کنید. البته در بسیاری از مواقع، این کار به صورت غیر ارادی اتفاق می‌افتد. بهتر است که سبد‌های سرخ‌کردنی را دورتر از ظرف‌های دیگر قرار دهید. این کار علاوه بر حفظ طعم غذا، به ماندگاری و نگهداری سرخ کن هم کمک می‌کند.

بهینه سازی کیفیت و طول عمر روغن

یکی از راه‌های مهم برای ماندگاری بیشتر دستگاه سرخ‌کن صنعتی، پایین نگه‌داشتن حرارت برای سرخ کردن است. بهترین دما برای سرخ کردن، کمتر از 179 درجه سانتی گراد اعلام شده است. همچنین در زمان خاموش شدن دستگاه هم باید دمای دستگاه را تا کمتر از 250 درجه قرار دهید. از طرفی در هنگام عدم استفاده از سرخ‌کن، باید درپوش مخصوص به دستگاه را روی آن بکشید. همچنین برای از بین بردن مواد اضافی در روغن، از فیلتر روغن سرخ‌کن استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای نگهداری از سرخ کن صنعتی، روغن موجود در آن را در مدت کوتاهی تعویض کنید.

نحوه تمیز کردن سرخ کن صنعتی

کلام آخر

به طور کلی نظافت و تمیز کردن تمامی وسایل مخصوص به آشپزی از جمله سرخ کن صنعتی امری واجب است؛ اما با توجه به قیمت بالای این دستگاه، بهتر است که حتما طرز تمیز کردن سرخ کن صنعتی به طور اصولی را بدانید و آن را اجرا کنید. توجه داشته باشید که حتی ممکن است با روش تمیز کردن سرخ کن صنعتی هم، باز دستگاه شما دچار مشکل شود. اما شما با این کار، زمان خراب شدن آن را به تعویق می‌اندازید.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر دستگاه شما با وجود تمیز کردن مداوم باز هم خراب شد، برای صرفه‌جویی در هزینه بالای تعمیرات، به فکر خرید مجدد آن باشید. از طرفی اگر به دنبال تحقیق درباره قیمت چند فروشگاه مختلف در این زمینه هستید، می‌توانید روی کمک وبسایت ویترین نت حساب کنید.

همچنین حتی اگر در زمینه فروش دستگاه‌های سرخ کن صنعتی هم فعالیت دارید، باز هم می‌توانید محصولات خود را در این فروشگاه ارائه کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *