معایب مخزن پمپ آب خانگی چیست و چه جایگزینی دارد؟

جایگزین مخزن پمپ آب خانگی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

درگذشته نه‌چندان دور که هنوز ست کنترل‌ها ابداع و تولید نشده بودند، پمپ خانگی به‌عنوان یک وسیله رایج در میان مردم بود. این وسیله کاربردی که باهدف رفع نیاز مردم مورداستفاده قرار می‌گرفت در کنار تمام ویژگی‌های مثبت خود، دارای عیوبی نیز بود که در ادامه این مقاله از ویترین نت بیشتر آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم، پس اگر می‌خواهید با معایب مخزن پمپ آب خانگی آشنا شوید، این مقاله از سایت ویترین نت را از دست ندهید؛ زیرا در کنار بررسی ویژگی‌های مخزن تحت‌فشار پمپ خانگی، نحوه کارکرد و اجزای آن نیز موردبررسی قرارگرفته است.

مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی چیست؟

جالب است بدانید که تا قبل از سال 1970 مخزن‌های گالوانیزه فولادی به‌عنوان رایج‌ترین مخزن‌های تحت‌فشار شناخته می‌شدند که امکان تماس آب‌وهوا با یکدیگر یکی از مهم‌ترین معایب آن‌ها شناخته می‌شد، اما این تمام ماجرا نبود؛ بلکه از دیگر معایب مخزن پمپ آب خانگی تحت‌فشار می‌توان به طول عمر اندک آن نیز اشاره کرد.

هم‌زمان با تولید مخازن تحت‌فشار پمپ خانگی، تحول شگرفی در سیستم آب‌رسانی ایجاد شد و مخازن تهیه‌شده از بوتیل یا پلی وینیل کلرید موجب تغییر درروند ذخیره‌سازی آب شدند. امروزه اغلب مخازن تحت‌فشار پمپ خانگی با سه هدف کاهش اتلاف بر، ثبات فشار آب و ذخیره‌سازی آب، مورداستفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها عموماً در هنگامی‌که که پمپ کار نمی‌کند، آب ذخیره می‌کنند تا به پمپ فشار کمتری وارد شود و طول عمر پمپ افزایش یابد.

 

حتما ببینید: پرفروش ترین پمپ آب خانگی کدام است؟

در واقع منبع تحت‌فشار یا همان مخزن پمپ آب، وسیله‌ای است که می‌تواند در کنار کاهش اتلاف برق نقش مؤثری را در ثابت نگه‌داشتن فشار آب و ذخیره‌سازی آب ایفا کند. ست کنترل نیز یکی از ابزارها و تجهیزات کاربردی است که معمولاً از آن برای تنظیم فشار آب استفاده می‌شود. به بیان ساده‌ت ست کنترل در هر مرتبه بازکردن شیر آب باعث روشن‌شدن پمپ خواهد شد؛ اما در مقابل، سیستم مخزن تحت‌فشار به این صورت نیست و با هر بار باز و بسته شدن شیر آب، فشار آب تغییر خواهد کرد.

مزایا و معایب مخزن پمپ آب خانگی

به‌طورکلی ازجمله مهم‌ترین مزایای مخزن پمپ آب می‌توان به طول عمر بیشتر پمپ، کاهش نویز، تنظیم فشار آب، قیمت مناسب و … اشاره کرد. ازآنجایی‌که برای شناخت هر وسیله آشنایی با ویژگی‌های منفی و معایب آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، می‌توان گفت که قیمت نسبتاً بالای پمپ آب خانگی، نیاز به تعمیر و سرویس مداوم ازجمله مهم‌ترین معایب مخزن پمپ آب خانگی برشمرده می‌شوند. با توجه به اهمیت بُعد مالی در هنگام انتخاب وسیله و تعمیر مداوم این دستگاه‌ها، پس مهم‌ترین موضوعی که قبل از خرید باید به آن توجه ویژه‌ای کرد، در نظر گرفتن این دو ویژگی منفی مخزن پمپ آب خانگی است.

معایب مخزن پمپ آب خانگی

 جایگزین مخزن پمپ آب خانگی

اکنون‌که با معایب مخزن پمپ آب خانگی آشنا شدید، بهتر است بدانید که بهترین جایگزین مخزن پمپ آب خانگی، ست کنترل یا همان کلید اتومات است. ست کنترل به‌عنوان بهترین جایگزین شناخته می‌شود، چراکه نقش مؤثری را در تنظیم فشار آب و بهبود جریان آب ایفا می‌کند.

انواع مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی

مخزن تحت فشار پمپ آب می‌تواند وابسته به ساختار خود به دو دسته مختلف مخزن تحت‌فشار تیوپی و دیافراگمی تقسیم شوند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

مخزن تحت فشار تیوپی

مخزن تحت‌فشار تیوپی ازجمله قدیمی‌ترین مخزن‌های تحت‌فشار محسوب می‌شوند که آن‌ها را به نام‌های مخزن تحت‌فشار ایرانی، ایتالیایی و ترکی نیز می‌شناسند. ازآنجایی‌که حداکثر طول عمر این مخزن‌ها حدوداً 8 ماه است؛ ازاین‌روی می‌توان گفت اغلب آنها طول عمر کمتری نسبت به مخزن تحت‌فشار دیافراگمی دارند.

در پایان این بخش این نکته را باید متذکر شویم که در انتخاب مخزن تحت‌فشار هیچ‌گاه به برند یا مارک خاصی نباید توجه کرد و باید به این موضوع اندیشید که تمامی اقلام موجود در بازار، درجه‌بندی کیفیت دارند، ازاین‌روی محصولی را باید انتخاب کرد که دارای کیفیت و رضایت بیشتری باشد، برای اطلاعات هر چه بیشتر در خصوص این موضوع نیز می‌توان از افراد حرفه‌ای یا بستر اینترنت کمک گرفت.

مخزن تحت فشار دیافراگمی

به‌طورکلی مخزن تحت‌فشار دیافراگمی به علت عدم سایش و عدم قرارگیری در مجاورت بدنه فلزی مخزن دارای طول عمر بیشتر و نسبتاً دوساله است. معمولاً جنس این دسته از مخزن‌ها از جنس پلاستیک است و همین موضوع باعث می‌شود تا آنها دیرتر سوراخ یا خراب شوند. اگر قصد خرید مخزن تحت‌فشار دیافراگمی را دارید، بهتر است قبل از خرید برندهایی را موردبررسی قرار دهید که دارای کیفیت بیشتری هستند. معمولاً مخزن‌های تحت‌فشار دیافراگمی برندهای آلمانی و ایتالیایی ازجمله برندهای محبوب موجود در بازار شناخته می‌شوند.

اجزای مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی

به‌طورکلی بدنه، فلنچ و دیافراگم مهم‌ترین اجزای مخزن تحت‌فشار پمپ آب خانگی را تشکیل می‌دهند که همه آن‌ها وظیفه مهمی را در جهت مدیریت، حفاظت و کارکرد دستگاه را بر عهده‌ دارند. در ادامه این بخش تخصصی‌تر اجزای مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی را موردبررسی قرار خواهیم داد.

  • فلنچ: فلنچ یکی از مهم‌ترین اتصالات در سیستم لوله‌کشی محسوب می‌شود. در اغلب مواقع فلنچ­ها به شکل دیسکی مشاهده می‌شوند. وظیفه کلی فلنچ در مخزن تحت‌فشار اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر است که معمولاً این اتصال به کمک چندپیچ انجام می‌شود.
  • دیافراگم: تیوپ یا دیافراگم درواقع با هدف جلوگیری از افت فشار و عدم حل شدن هوا با آب در مخزن تحت‌فشار پمپ آب خانگی تعبیه می‌شود. در اغلب مواقع تیوپ یا دیافراگم از مواد بهداشتی تهیه می‌شوند تا میزان آلودگی آب در مخزن به حداقل برسد.
  • بدنه منبع تحت فشار: آنچه در اغلب مخازن تحت‌فشار مشاهده می‌شود، وجود یک بدنه مقاوم پلاستیکی با هدف جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی است. معمولاً بدنه این مخازن دولایه است. در اغلب مواقع بخش بیرونی آن‌ها را استیل مرغوب و آستر درونی آن‌ها را پلی‌پروپیلن مرغوب می‌سازد.

مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی

عملکرد مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی

جالب است بدانید که مخزن تحت‌فشار پمپ آب خانگی هیچ رابطه‌ای با میزان فشار آب ندارد و درواقع با هدف ذخیره آب، کاهش مصرف برق و تنظیم روشن و خاموش ماندن اتوماتیک پمپ نصب می‌شود. بدیهی است که هر چه مخزن، بزرگ‌تر باشد، آب بیشتری توسط پمپ آب ذخیره می‌شود و این ویژگی موجب افزایش طول عمر منبع تحت‌فشار خواهد شد.

جمع‌بندی

مخزن پمپ آب ازجمله قدیمی‌ترین تجهیزات برای جلوگیری از اتلاف برق و تنظیم فشار آب شناخته می‌شود؛ اما هم‌زمان با اختراع ست کنترل معایب این وسیله بیشتر موردتوجه قرار گرفت تا جایی که امروزه اغلب مردم به‌علت قیمت بالا و طول عمر نسبتاً کم آن به دنبال جایگزین این دستگاه‌ها هستند.

آنچه در این مقاله از سایت ویترین نت موردبررسی قرار گرفت، بررسی معایب مخزن پمپ آب خانگی و چرایی جایگزینی آن بود. از اینکه برای شناخت یکی دیگر از تجهیزات ساختمانی به ویترین نت اعتماد کردید، بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم که این مقاله مختصر و مفید به تمام سؤالات و ابهامات شما پاسخ داده باشد. مخاطب گرامی لطفا جربیات و نظرات خود درزمینه انواع مخزن تحت‌فشار پمپ آب خانگی با ما به اشتراک بگذارید و بگویید خرید چه محصولی از چه برند یا مارکی باکیفیت‌تر و مقرون‌به‌صرفه است.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *