مالیات کارت بازرگانی؛ محاسبه و قوانین مربوطه

قوانین مالیات کارت بازرگانی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کارت بازرگانی، مجوزی است که به افراد امکان می‌دهد در زمینه تجارت کالا، مشغول به فعالیت‌هایی مثل صادرات کالاهای مجاز، ثبت سفارش و ترخیص کالا یا واردات از مناطق آزاد شوند. البته براساس قوانین مالیاتی کشور، افراد در قبال استفاده از این کارت، موظف به پرداخت مالیات هستند. از طرفی این کارت‌ها تا مدت زمان مشخصی اعتبار دارند و یکی از شروط تمدید اعتبار آن‌ها، نداشتن بدهی مالیاتی است. در نتیجه آشنایی با قوانین مالیات کارت بازرگانی و نحوه محاسبه آن برای افراد فعال در حوزه تجارت بین‌المللی بسیار مهم است، برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، در این مقاله از ویترین نت با ما همراه باشید.

مالیات کارت بازرگانی چیست؟

اشخاص حقیقی یا حقوقی برای انجام معاملات تجاری بین‌المللی، باید کارت بازرگانی داشته‌ باشند. در واقع افرادی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، باید حتما این کارت را به گمرک ارائه دهند. از مزایای دریافت کارت بازرگانی می‌توان به ثبت سفارش و همچنین ترخیص کالا، ثبت نام تجاری به صورت لاتین و گرفتن وام‌های بانکی، صادرکردن اجناس مجاز، واردکردن کالا از مناطق آزاد و…  کاربرد دارد.

در نتیجه به دلیل مزایا و درآمدی که این کارت با خود به همراه دارد، دارندگان آن مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. البته به این نکته توجه کنید که صرفا داشتن کارت بازرگانی منجر به پرداخت مالیات نمی‌شود، بلکه تنها زمانی مالیات به شخصی حقیقی یا حقوقی تعلق می‌گیرد که از طریق واردات یا صادرات کالا حداقل درآمد مشخصی کسب کند.

همچنین کارت‌های بازرگانی مدت زمان مشخصی معمولا بین 1 تا 5 سال اعتبار دارند و پس از پایان مدت اعتبار کارت می‌توانید برای ابطال یا تمدید آن اقدام کنید. برای تمدید مجدد، باید مدارک مختلفی مثل اظهارنامه مالیاتی ارائه دهید و اگر بدهی مالیاتی داشته باشید تا زمان تسویه بدهی، امکان تمدید اعتبار وجود ندارد. در نتیجه ممکن است معاملات شما با چالش جدی روبرو شود. زیرا به دلیل اهمیت اعتبار کارت بازرگانی در مبادلات تجاری، یکی از اقدامات مهمی که بین طرفین معامله انجام می‌شود، استعلام مالیات کارت بازرگانی است.

به همین ترتیب برای اینکه فعالان تجاری بتوانند در کوتاه‌ترین زمان استعلام مالیات بگیرند، اتاق بازرگانی یک سامانه‌ آنلاین راه‌اندازی کرده ‌است. افراد می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی iccima.ir و ورود به بخش استعلام اعتبار با واردکردن اطلاعاتی مانند شماره کارت بازرگانی و شماره ملی دارنده کارت، نتیجه استعلام کارت را مشاهده کنند. از این طریق میتوان از اعتبار کارت بازرگانی نیز اطمینان حاصل کرد.

حتما ببینید: گروپاژ

انواع مالیات کارت‌های بازرگانی و شرایط اخذ آن

انواع مالیات کارت بازرگانی با توجه به اینکه به اشخاص حقیقی یا حقوقی تعلق بگیرند، متفاوت است. بر این اساس دو نوع مالیات کارت بازرگانی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

مالیات کارت بازرگانی

حتما ببینید: ترانزیت کالا

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

شخص حقوقی به یک سازمان، نهاد، موسسه یا شرکتی گفته می‌شود که دارای مسئولیت‌های قانونی و حقوق مشخص است. این افراد در پایان هر سال باید 25 درصد از درآمد حاصل از کارت بازرگانی خود را مالیات بدهند. میزان مالیات پرداختی اشخاص حقوقی به طور مستقیم توسط اداره مالیات محاسبه می‌شود.

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی افرادی هستند که بدون داشتن شرکت و به صورت انفرادی به صادرات و واردات کالا مشغول هستند. این افراد می‌توانند از انواع مختلف کارت بازرگانی مثل کارت بازرگانی فعالیت‌های خدماتی، موردی خاص، تجاری یا تولیدی و صنعتی استفاده کنند. میزان مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی طبق ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم ایران محاسبه می‌شود. طبق این ماده اشخاص حقیقی باید براساس میزان درآمدشان از کارت بازرگانی درصد مشخصی را به عنوان مالیات بپردازند.

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی با توجه به نوع کارت بازرگانی متفاوت است. همانطور که اشاره کردیم، مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی شامل 25 درصد از درآمد سالانه آن‌هاست. ولی نحوه محاسبه مالیات برای اشخاص حقیقی دارنده کارت بازرگانی متفاوت است. آن‌ها باید با توجه به میزان درآمدشان درصدی را سالانه به عنوان مالیات بپردازند که نرخ این مالیات به شکل زیر است:

  • افرادی که سالانه تا سقف سی میلیون ریال درآمد دارند، مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد هستند.
  • افرادی که سالانه تا سقف صد میلیون ریال درآمد دارند، مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد نسبت به مازاد سی میلیون ریال هستند.
  • افرادی که سالانه تا سقف دویست و پنجاه میلیون ریال درآمد دارند، مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد نسبت به مازاد یکصد میلیون ریال هستند.
  • افرادی که سالانه تا سقف یک میلیارد ریال درآمد دارند، مشمول مالیات سالانه به نرخ سی درصد نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون ریال هستند.

درنهایت نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد باید مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد پرداخت شود.

جدید ترین قوانین مرتبط با کارت بازرگانی

قوانین مالیاتی کشور معمولا در طول زمان تغییر می‌کنند، برای مثال در سال‌های اخیر قانونی  مصوب شد که طبق آن دارندگان کارت بازرگانی باید مبلغی را به عنوان مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا به اداره گمرک پرداخت کنند. این قانون فقط شامل افرادی است که قصد دارند کالایی را به کشور وارد کنند و شامل مالیات صادرات با کارت بازرگانی نیست.

طبق این قانون واردکنندگان کالا باید معادل 4 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی را به عنوان مالیات به صورت علی‌الحساب پرداخت کنند. مالیات علی الحساب مشمول همه واردکنندگان حقیقی و حقوقی است؛ ولی برخی افراد با شرایط زیر از پرداخت آن معاف هستند:

  • افرادی که کارت‌ بازرگانی رتبه‌بندی شده با رتبه طلایی یا رتبه الف دارند.
  • تولیدکنندگانس که پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند.
  • واردکنندگانی که خوش حساب هستند و سازمان امور مالیاتی آنها را معرفی کرده است. این افراد ملزم به ارائه گواهی‌نامه مفاصا حساب مالیاتی هستند.
  • کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور مثل وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و… که دارای ردیف بودجه‌ای هستند.
  • کالاهای همراه مسافران که جنبه تجارت و واردات ندارند.

هزینه‌ های اظهارنامه مالیاتی کارت بازرگانی

برای دریافت کارت بازرگانی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی ابتدا باید به اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور مراجعه کنید و پرونده تشکیل دهید. برای تشکیل پرونده به مدارک مشخصی نیاز دارید که یکی از آن‌ها اظهارنامه مالیاتی است. اظهارنامه مالیاتی در واقع کارنامه مالی سالانه اشخاص حقیقی یا حقوقی است که به منظور محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود. این سند به صورت پلمپ شده توسط اداره ثبت شرکت‌ها به اشخاص حقیقی یا حقوقی ارائه می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی

هزینه اظهارنامه مالیاتی به طور دقیق مشخص نیست و معمولا طبق قوانین اتاق بازرگانی و قانون تجارت مشخص می‌شود. برای دریافت اظهارنامه مالیاتی در فرآیند ثبت آن برای سه مورد تمدید یا صدور کارت، ابطال تمبر برای صدور کارت، ابطال تمبر برای تمدید کارت، هزینه دریافت می‌شود؛ ولی همانطور که گفتیم مقدار دقیق این هزینه‌ها مشخص نیست.

حتما ببینید: حقوق و تعرفه گمرکی

مراحل و شرایط تشکیل پرونده مالیاتی کارت بازرگانی

همانطور که می‌دانید طبق قوانین کشور برای شروع فعالیت اقتصادی باید پرونده مالیاتی تشکیل دهید. در غیر این صورت فعالیت شما غیر قانونی است. همچنین همانطور که می‌دانید برای دریافت کارت بازرگانی ارائه اظهارنامه مالیاتی ضروری است؛ ولی بدون داشتن پرونده مالیاتی امکان ارائه اظهارنامه وجود ندارد. پس حتما نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید. برای این کار باید به ترتیب مراحل زیر عمل کنید:

  • تشکیل پرونده مالیات عملکرد
  • اقدام برای دریافت کد اقتصادی
  • تعیین حوزه و ممیز مالیاتی
  • پیش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده
  • ارائه مدارک و تکمیل پرونده مربوطه
  • اخذ کد واحد مالیاتی ارزش افزوده و شماره پرونده
  • ثبت‌نام کد اقتصادی

برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کپی شناسنامه
  • کپی جواز کسب مربوطه
  • تصویر کارت بازرگانی فرد
  • کپی پشت و روی کارت ملی
  • کپی گواهی ثبت‌نام سازمان امور مالیاتی
  • تصویر وکالت‌نامه نماینده قانونی یا گواهی آن
  • کپی یا تصویری از آخرین قبض مربوط به تلفن محل فعالیت

همچنین برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی نیز مدارک زیر لازم است:

  • کپی وکالت‌نامه یا گواهی آن
  • کپی پروانه فعالیت یا جواز فعالیت
  • کپی گواهی ثبت‌نام سازمان امور مالیاتی
  • کپی کارت بازرگانی مربوط به شخص حقوقی
  • کپی آخرین قبض مربوط به تلفن محل فعالیت
  • کپی گواهی شماره شناسایی ملی اشخاص حقوقی
  • ارائه فیش پرداختی دو در هزار سرمایه اعتباری شرکت
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه دفتر شرکت به نام شرکت
  • ارائه گواهی امضای صاحبان امضای مجاز شرکت در دفترخانه
  • ارائه اصل و کپی مدارک شرکت مثل اظهارنامه، تقاضانامه، مهر شرکت، اساسنامه و…

حتما ببینید: قوانین گمرک ترکیه

جمع‌بندی

در این مقاله، ویترین نت تلاش کرد تا اطلاعات کامل و کاربردی در مورد کارت بازرگانی، انواع آن، نحوه محاسبه مالیات و جدیدترین قوانین مربوط به کارت بازرگانی را ارائه دهد. ضمن اینکه به تعریف کارت بازرگانی پرداخت و توضیح داد که این کارت مجوزی است که به افراد اجازه می‌دهد به صورت قانونی به واردات و صادرات کالا مشغول شوند. به دلیل درآمد و مزایایی که این کارت به همراه دارد، دارندگان آن مشمول مالیات می‌شوند. اشخاص حقوقی 25 درصد از درآمد سالانه خود و افراد حقیقی با توجه به سقف درآمدشان درصد مشخصی را مالیات می‌دهند. همچنین از سال 95 مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا به افرادی که کالایی را وارد کشور می‌کنند، تعلق می‌گیرد. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *