بهترین راهنمای خرید دستگاه تزریق پلاستیک

تهیه دستگاه تزریق پلاستیک
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پلاستیک‌ها نه‌تنها در تولید ظروف پلاستیکی، تجهیزات پزشکی و قطعات پلاستیکی در خودروها کاربرد دارند، بلکه در صنایع بزرگی مانند هواپیماسازی و کشتی‌سازی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب از ویترین نت، به توضیح مفصلی در مورد راهنمای خرید دستگاه تزریق پلاستیک و ویژگی‌های مهم در انتخاب آن می‌پردازیم. اگر شما نیز نیاز به خرید و استفاده از این دستگاه را دارید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

ویژگی های مهم در انتخاب دستگاه تزریق پلاستیک

برای ساخت قطعات پلاستیک در ابعاد و اشکال مختلف از دستگاه تزریق پلاستیک استفاده می‌شود. دستگاه تزریق پلاستیک از یک سیلندر و یک ماردون تشکیل شده است؛ نحوه کار آن به این شکل است که ماردون پلاستیک ذوب شده را از سیلندر به قالب منتقل می‌کند. همچنین، باتوجه‌به استفاده گسترده پلاستیک در زندگی امروزه، انواع مختلفی از این دستگاه تولید می‌شود. در ادامه این راهنمای خرید دستگاه تزریق پلاستیک به شرح مهم‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب این دستگاه می‌پردازیم تا بهترین و درست‌ترین انتخاب را داشته باشید.

حتما ببینید: درآمد ماهیانه دستگاه تزریق پلاستیک چقدر است؟

 

اندازه شات (Shot Size)

به حداکثر پلاستیکی که ماشین‌های تزریق پلاستیک قادر به تزریق در حفره قالب‌گیری در طول یک چرخه هستند، اندازه شات می‌گویند. این مقدار برای ماشین‌های اروپایی و آسیایی بر حسب سانتی‌متر مکعب و برای ماشین‌های آمریکایی بر حسب اونس GPPS است. برای تنظیم اندازه شات در دستگاه تزریق پلاستیک، می‌توان از یکی از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • تنظیم حجم مواد ورودی
  • تغییر زمان تزریق
  • تغییر فشار تزریق
  • تغییر سرعت تزریق

هنگام جستجوی یک ماشین تزریق پلاستیک بهترین کار این است که به دنبال مدلی باشید که بتواند ۳۰ تا ۴۰ درصد بزرگتر از اندازه شاتی که برای قطعه شما لازم است را تولید کند. در هنگام انتخاب یک دستگاه به اندازه شات دقت کنید.

دستگاه تزریق پلاستیک

نیروی گیره (Clamping Pressure)

 یکی از عواملی که در انتخاب یک دستگاه تزریق پلاستیک باید در نظر گرفت، نیروی گیره یا همان تناژ گیره (Clamp Tonnage) است. گیره، همان ابزاری‌ است که در برابر فشار ناشی از تزریق دستگاه مقاومت می‌کند. به بیان فنی‌تر، به میزان نیرویی که دستگاه می‌تواند صفحات را به هم فشار دهد و حفره قالب را نگه دارد تا پلاستیک تشکیل شود، نیروی گیره گفته می‌شود.

همچنین، هر چه نیروی گیره بیشتر باشد، قالب‌ها بهتر در کنار هم قرار می‌گیرند و در نهایت تزریق بسیار باکیفیتی حاصل می‌شود. علاوه بر این، این نیرو به عوامل مختلفی از جمله سختی مواد اولیه، سطح تزریق و ضخامت قطعات بستگی دارد. قطعات پلاستیکی بزرگتر، نیروی گیره بیشتری نیاز خواهند داشت. تنظیم گیره دستگاه تزریق تاثیر بسیار زیادی بر صحت و سلامت دستگاه دارد. برای انجام این کار می‌توان از تست‌های سلامت گیره استفاده کرد.

ابعاد گیره (Clamping Diminsion)

قلب حرکت در دستگاه تزریق پلاستیک، گیره است. گیره از چدن داکتیل است تا طول عمری طولانی داشته باشد. تنظیم گیره تأثیر بسیار زیادی بر سلامت، دقت و صحت دستگاه تزریق پلاستیک دارد. علاوه بر این، ابعاد گیره این دستگاه شامل اندازه صفحات گیره، کورس بازشو و فاصله میان تایبارها است. در واقع، ابعاد گیره نشان‌دهنده اندازه قالب‌هایی است که می‌تواند روی دستگاه نصب شود. ابعاد گیره یکی از پارامترهایی است که باید به آن توجه شود.

واحد تزریق (Injector Unit)

به واحدی که در آن دستگاه تزریق پلاستیک با استفاده از پین‌های اجکتور (Ejector) قطعه نهایی را از صفحات خارج می‌کند، واحد تزریق گفته می‌شود. در واحد تزریق، یک صفحه اجکتور به روی قالب فشار می‌آورد. سپس، پین‌ها یا میله‌های اجکتور به صفحه متصل می‌شوند تا عمل هل‌دادن را روی قسمت قالب‌گیری انجام دهند. هنگامی که عمل قالب‌گیری قطعه، به پایان میرسد، قالب باز می‌شود و سپس پین‌ها یا میله‌های اجکتور به‌آرامی به سمت بیرون کشیده می‌شوند و پلاستیک سفت‌شده را از حفره قالب بیرون می‌برند.

باید حرکت پین‌ها با قالب هماهنگ باشد. در صورتی که پین‌ها خیلی سریع حرکت کنند، ممکن است به سطح قطعه پلاستیکی ضربه بزنند و محصول نهایی دچار آسیب بشود. از طرفی، اگر حرکت پین‌ها کند باشد، ممکن است قطعه قالب‌گیری شده به طور کامل خارج نشود.

سیستم کنترلر (Controller System)

برای مدیریت و نظارت بر دستگاه تزریق پلاستیک، یک واحد کنترل‌کننده یا همان سیستم کنترلر وجود دارد. سیستم کنترلر بخشی است که نقش مهمی در تولید محصولی باکیفیت و باثبات ایفا می‌کند. هر سیستم کنترل‌کننده بستری را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید، فشار، سرعت و دما را در آن تنظیم کنید. در واقع، هدف واحد کنترل‌کننده این است که به شما این اطمینان را بدهد که قطعه نهایی مطابق با خواسته‌های شما تولید می‌شود. بنابراین، یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید یک دستگاه تزریق پلاستیک دقت و توجه به سیستم کنترلی آن است. شما باید دستگاه تزریق پلاستیکی را خریداری کنید که قابلیت‌های موردنیاز جهت برآورده‌ساختن اهداف کارتان را داشته باشد. علاوه بر این، در راهنمای خرید دستگاه تزریق پلاستیک به این که سیستم کنترلی کاربرپسند باشد توجه شده است؛ به دلیل این که نیروی کار به‌راحتی بتواند آن را استفاده کند.

راهنمای خرید دستگاه تزریق پلاستیک

قیمت و برند دستگاه تزریق پلاستیگ

قیمت دستگاه تزریق پلاستیک به عوامل مختلفی از جمله تناژ، کشور مبدأ، برند، امکانات، عملکرد و کیفیت پشتیبانی و خدمات پس از فروش بستگی دارد. قطعات به‌کاررفته در ساخت دستگاه نیز عامل تعیین‌کننده‌ای در قیمت آن است. به‌عنوان‌مثال، نوع و برند الکتروموتور، کنترلر، سرو درایو، شیرهای هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، مواد سیلندر، صفحه و نوع گیره تأثیر بسزایی در قیمت دستگاه دارند. به‌طورکلی، ماشین‌های تزریق سروو حدود 20 درصد گران‌تر از ماشین‌های دارای موتورهای القایی هستند.

قیمت دستگاه تزریق پلاستیک ساخت چین با تناژ 430 در سال 1402 (2023-2024) به طور متوسط بین 8 تا 12 میلیون تومان است. بااین‌حال، محدوده قیمت انواع دیگر ماشین‌های تزریق پلاستیک، مانند ماشین‌های تزریق عمودی، ماشین‌های تمام الکتریکی و ماشین‌های پرسرعت ممکن است متفاوت باشد. دستگاه‌های تزریق پلاستیک ساخت ایران با تکنولوژی روز و قطعات باکیفیت ساخته شده‌اند که با حفظ کیفیت، قیمت مناسب‌تری نسبت به دستگاه‌های خارجی دارند. به‌عنوان‌مثال، قیمت دستگاه تزریق پلاستیک 100 گرمی با قابلیت تولید قطعات پلاستیکی کوچک مانند درب سطل، سینی و کارد و چنگال یکبار مصرف حدود 2 میلیون تومان است. برندهای خارجی معروف دستگاه تزریق پلاستیک نیز عبارت‌اند از: تامسون، میر، هایونگ، هایتین، هایدا و غیره. باتوجه‌به گسترش استفاده از پلاستیک در صنایع مختلف و کاربردهای فراوان آن، شرکت‌های مختلفی در حال ارائه محصولاتی با کیفیت بالا و ویژگی‌های جدیدتر هستند؛ بنابراین، توجه به شرکت سازنده دستگاه تزریق پلاستیک نیز بسیار مهم است.

جمع‌بندی

یکی از دستگاه‌هایی که به شما اجازه تولید محصولات پلاستیکی در طیف وسیعی را می‌دهد، دستگاه تزریق پلاستیک است. فارغ از این که شما دارای یک کسب‌وکار نوپا یا باسابقه در حوزه تولید پلاستیک هستید، برای تولید انبوه قطعات پلاستیکی یکسان به دستگاه تزریق پلاستیک نیازمندید. به همین جهت، آگاهی از انواع این دستگاه و انتخاب یک نوع دقیق و باکیفیت آن، بسیار اهمیت پیدا می‌کند. در این مقاله سعی بر آن شد تا به عنوان یک راهنمای خرید دستگاه تزریق پلاستیک اطلاعات مهم، پایه‌ای و ضروری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای دریافت هرگونه مشاوره تخصصی و استعلام قیمت با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *