روش‌های عیب یابی مشکلات رایج در دستگاه اسپرسوساز

عیب یابی دستگاه اسپرسوساز
زمان مطالعه: 6 دقیقه

عیب یابی دستگاه اسپرسوساز و تعمیر آن، از جمله مهارت‌های کاربردی و مفید است که باید تا حدودی به آن مسلط باشید؛ و در صورت برخورد با هر یک از مشکلات رایج نظیر گرم نشدن آب، خارج نشدن قهوه، روشن نشدن دستگاه و… سریعا منشأ عیب را بیابید. بنابراین ما هم در این مقاله از ویترین نت، قصد داریم شما عزیزان را با روش‌ های عیب یابی دستگاه اسپرسوساز آشنا کنیم و اطلاعات ارزشمندی پیرامون مشکلات رایجی که دارد، ارائه دهیم.

عیب یابی مشکلات رایج در دستگاه اسپرسوساز

یافتن عیب اسپرسوساز بسته به مشکلی که با آن مواجه شده‌اید، می‌تواند راحتف پیچیده و دشوار باشد. گاهی ممکن است پس از اینکه علت مشکل را متوجه شدید، خودتان قادر به حل آن باشید؛ اما بعضی موارد هم نیاز به مراجعه نزد یک تکنسین کاربلد است. از این‌رو در ادامه شما را با چند مورد از رایج‌ترین مشکلات دستگاه اسپرسو ساز آشنا می‌کنیم، تا در نهایت با بررسی میزان تخصص خود به این نتیجه برسید که آیا به شخصه قادر به حل عیوب دستگاه خواهید بود یا نیاز به یک تعمیرکار خواهید داشت.

خارج نشدن قهوه از قهوه ساز

در ابتدا علت و راهکار یکی از رایج‌ترین مشکل دستگاه اسپرسو ساز را شرح می‌دهیم که مربوط به عدم خروج قهوه از آن است. دلایل مختلفی سبب بروز چنین مشکلی می‌شود، به طور مثال اگر مخزن آب دستگاه خالی باشد، قهوه ساخته نمی‌شود و درنتیجه چیزی از اسپرسوساز خارج نخواهد شد! بنابراین ابتدا باید از پُر بودن مخزن اطمینان حاصل کنید.

همچنین اگر متوجه شدید که مخزن دستگاه پر است، اما قهوه از آن خارج نمی‌شود؛ احتمالا در مسیر خروجی مخزن آب یا قهوه، رسوب تشکیل شده و مانع جریان مایعات شده است. این مسئله می‌تواند به علت سختی آب یا عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه رخ دهد. در چنین وضعیتی اگر خودتان قادر به پاکسازی رسوبات باشید، می‌توانید مشکل را برطرف سازید، در غیر این صورت بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید.

عیب یابی دستگاه قهوه ساز

داغ نماندن قهوه در اسپرسو ساز

یکی دیگر از مشکلات رایج در دستگاه قهوه ساز، داغ نماندن قهوه است که احتمالا اغلب شما عزیزان با آن مواجه شده باشید. عیب‌یابی دستگاه در چنین وضعیتی کمی دشوارتر خواهد بود. زیرا شاید ندانید منشأ این امر چیست و چرا رخ داده است. در پاسخ به این مسئله باید بگوییم که خراب شدن المنت می‌تواند یکی از دلایل رایج این اتفاق باشد. در مواقعی که المنت دستگاه بشکند، آسیب ببیند یا اتصال آن به برق دستگاه قطع شود، از کار خواهد افتاد و اسپرسو ساز قادر به گرم نگه داشتن قهوه نخواهد بود. بنابراین باید المنت دستگاه را تعویض یا تعمیر کنید و بهتر است این کار توسط یک تعمیرکار انجام شود.

هشدار خالی بودن مخزن آب در قهوه ساز

بخش مهمی از مهارت یافتن عیب‌های اسپرسوساز به شناخت خطاهای مختلف آن اختصاص می‌یابد. یکی از متداول‌ترین هشدارهای قهوه ساز، نشانگر خالی بودن مخزن آب است و به این معناست که مخزن دستگاه فاقد آب است و هر چه سریع‌تر باید آن را پر کنید. با این حال اگر مخزن دستگاه را چک کردید و متوجه شدید که پُر است، احتمال دارد که در ابتدا کمی سردرگم شوید و با خود بگویید پس چرا وقتی مخزن آب دارد، دستگاه همچنان این هشدار را می‌دهد؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که گاهی ممکن است بُرد اسپرسوساز آسیب دیده باشد یا عملکرد سنسور تشخیص مقدار آب مخزن مختل شود، در چنین حالتی احتمال اینکه با هشدار مذکور مواجه شوید، وجود خواهد داشت. بنابراین پس از عیب یابی دستگاه قهوه ساز در این موقعیت، 2 راهکار زیر وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

  1. روش اول اینکه مخزن را از دستگاه جدا کنید و چند ضربه آرام به سنسور بزنید و قدرت عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهید.
  2. راه حال دوم هم این است که به یک تعمیرکار مراجعه کنید و از او بخواهید تا مشکل را برطرف سازد.

روشن نماندن قهوه ساز

از جمله مشکلات رایج در دستگاه اسپرسو ساز که برخی کاربران تا به امروز با آن مواجه شده‌اند، روشن نماندن قهوه ساز حین کارکردن است. در چنین حالتی احتمال دارد مسئله جدی‌تر از آن باشد که فکرش را کرده‌اید و منشأ ایراد اصلی احتمال دارد ترموستات خراب یا برد مدار آسیب دیده باشد. حتی ممکن است به خاطر اتصال سیم برق یا مشکلات فنی منبع تغذیه باشد. در هر صورت حین مواجه شدن با این مسئله بهتر است هر چه سریع‌تر به یک تعمیرکار مراجعه کنید و مشکل قهوه ساز خود را با او درمیان بگذارید.

مشکلات رایج در دستگاه قهوه ساز

جوشیدن قهوه داخل دستگاه اسپرسوساز

برای پیدا کردن علت جوشیدن قهوه داخل دستگاه، باید سلامت ترموستات و میزان رسوبات سوپاپ را مورد بررسی قرار دهید. در واقع کنترل دمای دستگاه اسپرسو ساز بر عهده ترموستات است و چنانچه این قطعه از کار بیفتد، دما بالاتر از حد معمول خواهد رفت. از طرفی هم اگر سوپاپ دستگاه با رسوبات مسدود شده باشد؛ فرایند دم کشیدن قهوه با اختلال مواجه خواهد شد. علاوه بر گرفتگی سوپاپ، شکسته یا خمیده شدن آن هم می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در پروسه آماده سازی قهوه شود.

راه حال ماجرا هم این است که ابتدا از صحت عملکرد ترموستات اطمینان حاصل کنید و اگر پس از تنظیم آن، مجددا با این مشکل روبرو شدید؛ رسوب سوپاپ را بگیرید. اگر همچنان مسئله ادامه دار شد، باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید و مشکل مربوطه را با او در میان بگذارید.

گرم نشدن آب در قهوه ساز

قهوه ساز باید انرژی کافی برای عملکرد مطلوب را داشته باشد و این انرژی هم از نیروی برق تامین می‌شود. بنابراین اگر دوشاخه یا کابل دستگاه اتصال داشته باشد، جریان برق مختل شده و قهوه ساز انرژی کافی برای گرم نگه داشتن قهوه را نخواهد داشت.

دلیل دیگری که می‌تواند سبب بروز چنین مشکلی شود، ایرادات المنت (شکستگی یا قطع اتصال برق) است. وظیفه گرم نگه داشتن قهوه بر عهده این قطعه است و چنانچه اختلالی در عملکرد آن رخ دهد، قهوه گرم نخواهد شد. در چنین وضعیتی برای مشخص کردن عیب دستگاه و رفع آن، باید از سلامت سیم کشی‌ها و المنت آن اطمینان حاصل کنید.

راه حل کار هم این است که برای بررسی صحت منبع برق و سیم دستگاه، از یک پریز دیگر استفاده کنید؛ اگر قهوه ساز کار کرد، یعنی مشکل از پریز برق بوده است. اگر همچنان با همان مشکل مواجه شدید، سیم و دوشاخه دستگاه را به خوبی چک کنید تا پارگی و ضرب دیدگی نداشته باشد، در این مرحله برای اطمینان می‌توانید از یک مولتی متر هم کمک بگیرید. در گام بعدی المنت دستگاه را چک کنید، اگر برق به آن می‌رسد اما گرم نمی‌شود، مشکل از المنت بوده و یک تعمیرکار باید آن را تعمیر یا تعویض کند.

تلخ شدن قهوه در دستگاه اسپرسو ساز

از دیگر مشکلات دستگاه قهوه ساز، تغییر طعم قهوه‌ای است که آماده‌سازی می‌کند. در واقع گاهی ممکن است پس از نوشیدن قهوه متوجه تلخی غیر عادی آن شده باشید، و در صدد عیب یابی دستگاه اسپرسوساز خود برآیید؛ در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید، نظافت و تمیز کاری دستگاهتان است. البته ما به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که هر چند وقت یکبار این کار را پیش از اینکه کثیفی دستگاه روی طعم قهوه تاثیر بگذارد انجام دهید تا از استهلاک زود هنگام قهوه ساز خود جلوگیری کرده باشید. برای نظافت دستگاه اسپرسوساز لازم است که از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید. اگر این ماده در دسترس نبود، می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه به جای آن کمک بگیرید.

مشکلات رایج در دستگاه اسپرسو ساز

روشن نشدن دستگاه اسپرسو ساز

خرابی المنت و برد مدار یک دلیل رایج و متداول برای روشن نشدن اسپرسوساز است. البته سلامت کابل و دوشاخه برق را هم باید تست کنید. اگر سیم دستگاه و منبع برق عاری از ایراد بود، مشکل از المنت اسپرسوساز یا سایر قطعات مدار نظیر رله، ترانزیستور و… است. بنابراین برای عیب یابی این مشکل، حتما باید به تکنسین مراجعه کنید تا نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب اقدام کند.

خارج شدن آب کثیف از دستگاه قهوه ساز

اگر شاهد چکه کردن آب کثیف از دستگاه اسپرسوساز خود هستید، به احتمال زیاد مشکل از پاره‌شدن شلنگ، ترک خوردگی المنت، عدم کارکرد نازل، پوسیدگی واشر و ضد آب نبودن پورتا و… باشد. برای حل مشکل دستگاه در این وضعیت بهتر است به یک تعمیرکار کاربلد مراجعه کنید تا به نحو احسن مشکل را برطرف سازد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی ترفندهای عیب یابی دستگاه اسپرسوساز پرداختیم و دانستیم که هر یک از مشکلات رایج این دستگاه، از چه عللی نشأت می‌گیرد. امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان مفید بوده باشد و علاوه بر کسب اطلاعات کافی در این باره، پاسخ سوالات موجود در ذهن خود را هم یافته باشید. لطفا پیشنهادات و تجربه کاربری خود را از دستگاه‌های اسپرسوساز در بخش نظرات با ما و سایر همراهان ویترین نت به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *