شناسه کالا چیست و چگونه دریافت می‌شود؟

شناسه اختصاصی کالا
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین باری که از یک فروشگاه خرید کردید، کِی بود؟ به‌طور حتم در آن روز و در حین خرید مواد خوراکی، لوازم‌خانگی، محصولات پلاستیکی یا حتی شوینده‌ها و… متوجه یک بارکد با خطوط موازی روی کارتن آن‌ها شده‌اید. این بارکد یا شناسه کالا همان شناسنامه است که هر محصولی قبل از ورود به چرخه توزیع و فروش باید آن را دریافت کند. پس به‌طورکلی در پاسخ به سؤال شناسه کالا چیست؟ می‌توان گفت کد کالا یا شناسه کالا درواقع شناسنامه‌ای است که نشان می‌دهد، کالا به‌طور قانونی وارد چرخه فروش شده و قاچاق نیست. ازآنجایی‌که نحوه دریافت شناسه کالا فرآیندی نسبتاً پیچیده است، در این مقاله سایت ویترین نت به‌طور اختصاصی نحوه دریافت شناسه اختصاصی کالا و نحوه اخذ شناسه عمومی کالا را موردبررسی قرار داده است. لطفا تا انتها، همراه ما باشید.

شناسه کالا چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر از نیز اشاره شد، شناسه کالا درواقع یک بارکد یا مجموعی از اعداد تصادفی و یکتاست که نشان می‌دهد که یک کالا چگونه وارد چرخه خریدوفروش شده است. درواقع به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که شناسه کالا یا بارکد بیانگر قاچاق یا غیرقاچاق بودن یک کالاست. ضمن اینکه می‌توان به کمک آن به اسنادی نظیر نحوه تخصیص کالا، فاکتور سفارش، لیست دسته‌بندی و غیره نیز دست ‌یافت.

در کنار تمام مواردی که در خصوص شناسه کالا بیان شد خوب است بدانید که دریافت شناسه کالا، بارکد کالا، شناسنامه کالا یا کد کالا، مزایای فراوانی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ضمانت اصالت کالا، ضمانت گارانتی، تاریخ صدور گارانتی، شرح کالا و مدل محصول اشاره کرد.

شناسه کالا و خدمات

حتما ببینید: ترانزیت کالا

نحوه دریافت شناسه عمومی کالا

حال که دریافتیم که شناسه کالا چیست؟ اکنون زمان آن رسیده است که با شیوه دریافت شناسه کالا در سامانه جامع تجارت آشنا شویم. چراکه هر کالایی که بخواهد وارد چرخه خریدوفروش شود، ابتدا باید یک بارکد تحت عنوان شناسنامه داشته باشد تا بتوان به کمک آن از وضعیت کالا آگاه شد. برای دریافت شناسه عمومی کالا و آشنایی با سامانه دریافت شناسه کالا مراحل زیر را با دقت مطالعه کنید و مطابق با آن مرحله‌به‌مرحله این مسیر را ادامه دهید.

  1. در نخستین گام با واردکردن عبارت ntsw.ir وارد سامانه جامع تجارت شوید. اگر قبلاً در این سایت ثبت‌نام کرده‌اید که می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور برای مراحل بعد آماده شوید؛ اما اگر تا به حال در این سایت ثبت‌نام نکرده‌اید، باید ابتدا از طریق بخش ثبت‌نام، خود را معرفی کرده و پس از احراز هویت از نام کاربری و رمز عبور برخوردار شوید.
  2. زمانی که وارد سامانه شدید، باید نقش و وضعیت خود را مشخص کنید. اگر دارای شناسه صنفی هستید، روی گزینه شناسه صنفی کلیک کنید و درصورتی‌که از کارت بازرگانی استفاده می‌کنید، باید روی این گزینه کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید. به خاطر داشته باشید هرگونه اشتباه، کتمان یا دروغ در این مراحل می‌تواند شما را از رفتن به مرحله بعد بازدارد.
  3. پس از گذر از مرحله فوق برای دریافت شناسه کالا و خدمات باید گزینه کالاهای وارداتی که معمولاً در قسمت راست سامانه دریافت شناسه کالا قرار دارد را انتخاب کرده و روی گزینه ثبت کالای جدید کلیک کنید.
  4. پس از انتخاب گزینه ثبت کالای جدید، اکنون در صفحه پیش رو باید نوع کالایی که می‌خواهید برای آن شناسه کالا دریافت کنید را بیابید و روی آن کلیک کنید.
  5. در بخشی از این صفحه قسمتی تحت عنوان شناسه بین‌المللی یا GTIN وجود دارد که در آن قسمت باید شناسه‌ای که قبلاً از طریق مراجعه به مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات دریافت کردید را وارد کنید.
  6. در مرحله بعد باید تمامی بخش‌های اجباری توصیفی کالای منتخب خود را باحوصله کامل کنید تا بتوانید موفق به اخذ شناسه کالا شوید.
  7. پس از تکمیل توصیف‌های اجباری در مرحله بعد می‌توانید بخش ویژگی‌های تکمیلی کالای منتخب را پرکنید که معمولاً تکمیل کردن این فرآیند اجباری نیست.
  8. پس اینکه تمام مراحل فوق با موفقیت انجام شد، باید تمام توضیحات خود را تائید کنید و برای این کار باید روی گزینه ثبت کلیک کنید. تبریک می‌گوییم شما موفق شدید تا در سامانه جامع تجارت شناسه کالا ایجاد و ثبت کنید.

حتما ببینید: ارزش گذاری کالا در گمرک

نحوه استعلام شناسه اختصاصی کالا

به‌طورکلی شناسه اختصاصی کالا مختص تجار واردکننده کالا و افرادی است که خود محصولی را خلق کرده و به تولید انبوه رسانده‌اند. پس به بیان ساده‌تر می‌توان گفت افرادی که در حال خریدوفروش کالا هستند، نیازی به دریافت شناسه اختصاصی کالا ندارند. با توجه به تفاسیر فوق، واردکنندگان کالا با دریافت کد شناسه کالا این فرصت را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند که با استعلام کد شناسه کالا در مورد نحوه ورود کالا، میزان دست‌به‌دست شدن کالا و افرادی که در ورود کالا به کشور نقش داشته‌اند، اطلاعات لازم را به دست آورند.

شناسه عمومی کالا

این شفاف‌سازی می‌تواند نقش بزرگی را در تصمیم‌گیری فروشندگان ایفا کند. فروشندگان می‌توانند برای استعلام کد شناسه کالا از طریق سایت جامع تجارت اقدام کنند. معمولاً تمامی مدارک و مستندات یک کالا برای افرادی که در این سامانه عضو هستند، مشخص است. در پایان این نکته را یادآور می‌شویم که واردکنندگان و تاجرانی که به هر دلیلی قادر به دریافت شناسه اختصاصی کالا نیستند، می‌توانند موقتاً تا زمان دریافت شناسه اختصاصی از شناسه عمومی کالا استفاده کنند. در ادامه این بخش نیز تمامی مراحل استعلام شناسه اختصاصی کالا به‌طور خلاصه‌وار بیان‌ شده است.

  1. ورود به سامانه جامع تجارت
  2. ثبت‌نام یا ورود به سامانه از طریق واردکردن نام کاربری و رمز عبور
  3. تکمیل فرآیندهای اجباری و غیراجباری ثبت کالا
  4. دریافت شناسه اختصاصی کالا

حتما ببینید: گروپاژ

نحوه دریافت شناسه خدمات

به‌طورکلی شناسه خدمات شامل یک کد 13 رقمی مخصوص یک کالاست که هر ردیف آن در صورت‌حساب الکترونیکی مؤدیان درج خواهد شد. درج این شناسه یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موضوعاتی است که وارد کنندگان و تولیدکنندگان، موظف‌ به دریافت آن هستند. نحوه دریافت شناسه خدمات به‌عنوان یکی از موضوعات مهمی است که معمولاً چگونگی دریافت آن‌ یک چالش بزرگ برای تولیدکنندگان و تجار است.

پس از فراخوان اجباری که در دی‌ماه 1401 از طرف وزارت امور اقتصادی صادر شد، همه تولیدکنندگان، واردکنندگان و صاحبان فروشگاه ملزم به درج صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان شدند. ازاین‌رو کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و صاحبان فروشگاه برای شناسه کالا سامانه مودیان ابتدا باید تمام‌ صورت‌حساب‌های خود را به‌صورت الکترونیکی در این سامانه بارگذاری کنند. متأسفانه تنوع کالا و گستردگی تعداد و میزان محصولات دلیل سردرگمی و ابهام اغلب افراد فعال در این اصناف است؛ اما باید پذیرفت که درج صورت‌حساب در سامانه مؤدیان یک قانون مشخص در کشورمان است که باید تمام افراد فعال در حوزه پایانه‌های فروشگاهی از آن پیروی کنند.

نحوه استعلام شناسه خدمات

پس از آشنایی با نحوه دریافت شناسه خدمات و شناخت مفهوم شناسه کالا، بهتر است بدانید که همان‌طور که شناسه کالا دارای دو بخش عمومی و تخصصی است، دریافت استعلام شناسه خدمات نیز از همین روش پیروی می‌کند. ازاین‌رو همه مؤدیان برای دریافت و استعلام شناسه خدمات باید از طریق درگاه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران اقدام کنند. به‌طورکلی فرآیند ثبت‌نام در این سامانه برای شناسه خدمات عمومی و خصوصی کاملاً مشابه است و تنها تفاوت مشاهده‌شده در آن‌ها این است که در شناسه عمومی درخواست‌کننده به‌عنوان یک تشکل صنفی با رضایت و به نمایندگی از همه درخواست شناسه خدمات می‌کند؛ اما در شناسه اختصاصی شخص درخواست‌کننده برای ارائه خدمات، شناسه دریافت می‌کند.

دریافت شناسه کالا

اگرچه نام سامانه استعلام شناسه خدمت در این بخش تحت عنوان درگاه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران نام‌ برده شد، اما به جهت سهولت، مؤدیان می‌توانند از طریق آدرس https://portal.gs1-ir.org برای اخذ و استعلام شناسه خدمات اقدام کنند. در انتها لازم به ذکر است که بگوییم دریافت و استعلام شناسه خدمات تنها محدود به واردکنندگان، تولیدکنندگان و صاحبان فروشگاه‌های بزرگ نیست، بلکه تمامی اصناف حتی به‌صورت خرده‌فروش نیز ملزم به دریافت شناسه خدمات هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله علاوه بر پاسخ به سؤال شناسه کالا چیست، نحوه دریافت شناسه کالا، استعلام شناسه کالا و غیره مورد بررسی قرار گرفت. اکنون شما به‌عنوان یک خریدار می‌دانید که هر وسیله موجود در بازار اعم از وسایل هوشمند، مواد خوراکی و غیره دارای بارکد است. این بارکد یا همان شناسه کالا مانند یک شناسنامه است که کالاهای اصل را از کالاهای قاچاق متمایز می‌کند. ضمن اینکه باید در پایان گفته‌های خود اضافه کنیم که شناسه کالا یک کد یکتا است و هر محصول دارای یک بارکد مخصوص به خود است.

در این مقاله همچنین در کنار آشنایی با شناسه کالا با مسیر پر چالش دریافت شناسه کالا آشنا شدیم که این موضوع می‌تواند فرآیند دریافت بارکد کالا را برای تجار و بازرگانان تازه‌کار هموارتر کند. در انتها باید بگوییم که از اینکه ویترین نت را برای آشنایی با موضوعات مرتبط با شناسه کالا انتخاب کردید، بسیار خرسندیم و امیدواریم که این مقاله هرچند کوتاه بتواند مسبب گام‌های بزرگ در مسیر زندگی شما مخاطب عزیز باشد. مخاطبین گرامی ویترین نت برای آشنایی هر چه بیشتر با هریک از مفاهیم فوق می‌توانند روی ما حساب کنند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *