وام شروع کسب و کار

وام شروع کسب و کار
زمان مطالعه: 4 دقیقه

وام شروع و راه اندازی کسب و کار که به آن وام خود اشتغالی و یا اشتغال زائی نیز گفته می‌شود، در حالت معمول توسط بانک‌ها و یا مؤسسات مالی و اعتباری به افرادی پرداخت می‌شود که قصد دارند یک شغل و یا کسب و کار تازه را راه‌اندازی نمایند. پرداخت این وام‌ها دارای شرایط ویژه‌ای است و به افراد خاصی هم پرداخت می‌شود. برای نمونه، بانوانی که قصد دارند نوعی مشاغل خانگی راه‌اندازی نمایند می‌توانند وام شروع کسب و کار را دریافت کنند.

وام شروع کسب و کار و مزایای آن

در شرایط امروز جامعه، تمامی افراد به‌ دنبال این هستند که کیفیت زندگی خود را ارتقاء دهند و شرایطی بهتر را به وجود آورند. یکی از اقداماتی که باعث می‌شود این افراد بتوانند به نتیجه بهتری دست پیدا کنند و از این طریق شرایط خود را مطابق با میلشان تغییر دهند، راه‌اندازی یک کسب و کار تازه است. افرادی که قصد دارند خودشان اشتغال ایجاد نمایند برای شروع کسب و کار مورد نظر خود، با موانع زیادی روبرو هستند.

چالش های پیش رو

یکی از چالش‌های اساسی که پیش روی این افراد قرار می‌گیرد، مشکلات مالی و نبود سرمایه کافی برای شروع یک شغل و یا ادامه یک مسیر شغلی است. نبود سرمایه کافی در چنین شرایطی باعث می‌شود تا تمامی طرح‌ها و نقشه‌های دیگر برای پیشرفت و دریافت نتایج مورد نظر، با اختلال مواجه گردد.

اهداف و سرمایه اولیه کسب و کار شما

همان‌طور که می‌دانید برای راه‌اندازی یک شغل تازه، در ابتدا لازم است مسائل مالی و جزئیات آن به‌ طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند. در زمینه مسائل مالی، مهم‌ترین دغدغه، تامین سرمایه اولیه برای شروع یک کار است. برای این منظور باید بدانید چه میزان سرمایه‌ای در دست دارید و کم و کسری‌های آن را چگونه می‌خواهید برطرف سازید. بعد از اندیشیدن در این زمینه‌ها، لازم است به بودجه‌بندی دست بزنید و تمامی برنامه‌ریزی‌های خود را مطابق با آن پیش ببرید.

از طرف دیگر باید بدانید که پروژه و کسب و کار شما در چه موقعیت‌هایی به تزریق سرمایه بیشتر نیاز دارد تا پیشرفت سریع‌تری را تجربه کنید و بتوانید کسب و کار خود را به مرور زمان، توسعه بدهید. در بسیاری از موارد، افراد مختلف پس‌ از تصمیم‌گیری برای شروع یک کسب و کار، به دلیل برآورد میزان هزینه‌ها و کمبود سرمایه، از شروع یک فعالیت تجاری، صنعتی، خانگی و… سر باز می‌زنند.

انواع وام شروع کسب و کار

انواع وام شروع کسب و کار

در چنین شرایطی، وام شروع کسب و کار می‌تواند برای این دسته از افراد، مزایای بسیار زیادی را ایجاد کند. این نوع از وام‌ها به‌ طور معمول با در نظر گرفتن نوع کسب و کار شما یعنی تجاری بودن پروژه، خانگی بودن آن، صنعتی بودن کسب و کار و… به متقاضیان پرداخت می‌گردد. بنابراین مبالغ گوناگونی به این دسته از صاحبان مشاغل پرداخت خواهد شد. یکی دیگر از نکاتی که لازم است در زمینه وام شروع کسب و کار به آن اشاره شود مربوط به شرایط بازپرداخت این وام‌های خوداشتغالی است. این شرایط نیز با در نظر گرفتن نوع کسب و کار و مبلغ وام پرداخت‌ شده و …. تعیین می‌گردد.

طرح های حمایتی مختلفی که برای کارآفرینان وجود دارد عبارتند از:

  • وام خود اشتغالی برای مشاغل خانگی
  • وام خود اشتغالی روستایی
  • وام خود اشتغالی صندوق کارآفرینی امید
  • وام خوداشتغالی ۵۰ میلیون تومانی
  • وام خود اشتغالی ۲۰۰ میلیونی

بانک هایی که وام خود اشتغالی میدهند:

  • بانک مسکن
  • بانک سپه
  • بانک کشاورزی
  • بانک رفاه کارگران
  • بانک ملت
  • پست بانک
  • بانک ملی
  • بانک صادرات

در صورتی‌ که افراد، سرمایه کافی و مورد نیاز برای طرح‌های خوداشتغالی و آغاز کسب و کار را در اختیار داشته باشند، می‌توانند به این اطمینان دست پیدا کنند که طرح و ایده آن‌ها به نتیجه مطلوب خواهد رسید و آن‌ها قادر خواهند بود به درآمدزایی و سود مورد نظر خود دست پیدا کنند.

وام شروع کسب و کار برای چه افرادی مناسب است؟

تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هم‌چنین افرادی که ساکن مناطق محروم هستند، می‌توانند برای شروع کسب و کار خود این وام را دریافت نمایند. از طرف دیگر بانوانی که سرپرست خانوار به شمار می‌روند و حداقل ۲۰ درصد توان مشارکت برای اجرای طرح‌های خوداشتغالی دارند می‌توانند از این وام استفاده کنند.

یکی دیگر از افرادی که می‌توانند برای شروع کسب و کار خود، وام دریافت نمایند دارندگان مدارک فنی و حرفه‌ای از مراکز آموزشی دولتی و یا آموزشگاه‌های آزاد هستند. افرادی هم که ایده‌های کارآفرینی دارند می‌توانند این وام را دریافت کنند.

برخی از افراد، در مسابقات مهارت ملی و یا جشنواره‌های مختلف، از قبیل جشنواره خوارزمی، برگزیده شده‌اند. این دسته از افراد نیز می‌توانند از وام شروع کسب و کار برای راه‌اندازی یک شغل جدید استفاده کنند. مخترعین از دیگر افرادی هستند که می‌توانند این وام را دریافت نمایند.

وام شروع کسب و کار به چه مشاغلی تعلق می‌گیرد؟

این وام در صورت تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مشاغل خانگی مختلفی تعلق می‌گیرد. از جمله کسب‌ و کارهایی که می‌توانند این وام را دریافت کنند می‌توان به تولید پوشاک، صنایع دستی، از قبیل: قالی‌بافی، گلیم‌بافی و فرش‌بافی اشاره کرد و یا گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی، حوله بافی، مصنوعات چرمی، نمدی، گبه، پارچه‌بافی، تابلوفرش، نخ‌ریسی و… را نام برد.

پرورش‌دهندگان قارچ و گل و گیاه، تولیدکنندگان گیاهان دارویی، تکثیر و پرورش زالوی طبی، تولید عرقیجات گیاهی، مجسمه‌سازی، کسب و کارهای الکترونیکی، جواهر آلات، خاتم‌کاری، کشاورزی، شیلات، زنبورداری و دام‌پروری، کشت محصولات گلخانه‌ای، حکاکی روی فلزات و… از دیگر کسب و کارهائی هستند که می‌توانند وام شروع کسب و کار دریافت نمایند.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *