اهمیت تصفیه گازوئیل ورودی باک دیزل ژنراتورها و ماشین آلات سنگین

تص
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا آلودگی های سوخت می توانند موجب بروز خرابی سیستم های سوخت شوند؟ این آلودگی ها چیست و چگونه بر طرف می‌شوند؟

یکی از مهم ترین  و اصلی ترین  دغدغه ها در نگهداری دیزل ژنراتورها و ماشین آلات سنگین مسئله آلودگی سوخت می‌باشد که باعث بروز مشکلات عدیده ای در تعمیرات  و نگهداری  این  ماشین آلات و ایجاد خسارت‌های سنگین و تحمیل هزینه های جانبی بسیاری می‌شود.

آلودگی سوخت در این سیستم ها شامل، هر نوع ذره خارجی جامد ، آب و  لجن های بیولوژیکی است، که ورود این عناصر به داخل سوخت سبب از بین رفتن خواص سوخت و خسارت به قطعات دستگاه‌ها نظیر پمپ های سوخت رسان،  انژکتورها،  تانک‌های سوخت، درزبندها، فیتینگ‌ها،  و کلیه  قطعاتی  که  با سوخت در تماس باشند می شود.

آلودگی گازوئیل در مرحله اول موجب بروز هزینه سنگین تعمیرات شده و در مراحل بعدی با از کار افتادن کامل دیزل ژنراتور یا ماشین آلات هزینه های غیر قابل جبرانی را پدید می‎‌آورند.

در اینجا ذکر این نکته ضروریست که با توجه به اجرت بالای تعمیرات ماشین آلات سنگین و دیزل ژنراتورها و بعضاً از کارافتادگی کامل آنها و نیاز به خرید جدید، رفع این مشکل یعنی آلودگی های سوخت می‌تواند بعنوان راه حلی ارزان موجب کاهش چشمگیر هزینه های جانبی و سود بیشتر صاحبان مجموعه باشد.

تصفیه گازوئیل

دلایل بروز آلودگی ها

مهم ترین عامل بروز آلودگی آب و ذرات در گازوئیل سیستم فرسوده انتقال و نگهداری سوخت در کارگاه ها می‌باشد.

تانکر های سوخت رسان و مخازن فرسوده و یا بعضاً آلوده موجب بروز آلودگی ذرات ریز و درشت در سوخت می‌باشند که یکی از علل بروز خرابی است. آلودگی مهم دیگر آلایندگی آب در سوخت می‌باشد، مشخصاً تفاوت دما در شبانه روز موجب میعان بخارات آب شده و مقداری آب در سوخت ایجاد می‌شود. این عوامل موجب ایجاد سوختی آلوده به آب و ذرات می‌شوند که موجبات اصلی خرابی ماشین آلات و دیزل ژنراتورها می‌باشند.

موارد فوق با سرمایه گذاری اندک و تهیه سیستم های فیلتراسیون سوخت قابل رفع بوده و در کمترین زمان سودآوری برای مجموعه آغاز خواهد شد.

آلودگی های سوخت موجب بروز چه مشکلاتی می‌شوند

ذرات

زماني كه اين ذرات به داخل موتور راه يابند باعث گرفتگي انژكتورها و سايش قطعاتي كه با سوخت در تماس مي باشند مي شود. سایش ایجاد شده به مرور موجب خوردگی و بروز شکستگی شده و بطور کل قطعه از کار می‌افتد. در سوزن انژکتور این ذرات موجب گرفتگی شده و بطور حتم سیستم اشتعال سوخت و موتوری تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

نمونه گرفتگی سوزن انژکتور در تصویر زیر نشان داده شده است

تصفیه روغن

آب

آب باعث رشد میکرو ارگانیسمها نظیر خزه و جلبک در سوخت شده  و  در  تمام   سوخت  پخش  می شود. تشکیل لجن های   بیولوژیکی  سبب گرفتگی و انسداد فیلترها ، شیرها و لوله ها و تخریب شیلنگ‌ها می شود. به  دليل  اينكه  سوخت‌ها  داراي تركيبات  گوگردي  مي باشند  آب موجود  در سوخت  تحت  شرايطي  با   اين  تركيبات  واكنش  داده  و توليد  اسيد سولفوريك  مي نمايد كه اين اسيد سبب خوردگي  شديد اجزاء موتور مي شود .وجود آلودگی آب در گازوئيل در فصل زمستان و افت دما به زير صفر و موجب تشکیل كريستال‌هاي جامد می‌شود که این موضوع باعث  كاهش سياليت سوخت و گرفتگي فيلترهاي ماشين خواهد شد در این شرایط گازوئیل به حالت ژله ای شکل در آمده و قابل انتقال نخواهد بود از این رو سیستم های سوخت از از کار خواهند افتاد.

نهایتاً هنگامی‌ که سوخت آلوده به میکروب‌ها و آب، وارد تانک سوخت می گردد در اثر فشار پمپ به تمامی نقاط سیستم سوخت رسانی نفوذ می کنند، آنها به اکثر اجزاء فلزی چسبیده و اثر اسیدی خود را می گذارند و خوردگی در این نقاط افزایش یافته و در داخل سوخت زنگ و لجن مشاهده می شود.

در زیر تصاویر مخازن سوخت و وضعیت آنها نشان داده شده است

تصفیه گازوئیل

آب موجب زنگ زدگی تجهیزات آهنی می‌شود، بعنوان مثال آب از گازوئیل سنگین تر بوده و در مخازن ته نشین شده و در اثر مرور زمان صفحات آهنی مخزن زنگ زده و این خوردگی های بوجود آمده و آلودگی ها وارد گازوئیل خواهند شد.

زنگ زدگی مخازن سوخت

تصفیه گازوئیل

روش های جلوگیری از آلودگی های سوخت

  1. شستشوی مخازن سوخت
  2. نصب فیلترهای هواکش روی مخازن
  3. قراردادن شیر خروجی گازوئیل بالاتر از کف مخزن
  4. نصب سیستم فیلتراسیون سوخت آبگیر و ذرات گیر

بهترین روش جلوگیری از بروز خرابی ماشین آلات و دیزل ژنراتورها بعلت آلودگی سوخت کدام است؟

لزوماً شستشوی مخزن و یا نصب فیلتر هوا و تغییر خروجی بعنوان راه حل هایی با بازخورد بسیار کوتاه مناسب هستند، شستشوی مخزن اگر بصورت مداوم و دوره ای صورت گیرد امکان بروز این آلودگی ها را کاهش داده اما برطرف نمی‌نماید. فیلترهای هوا معمولاً دارای عمری بسیار کم هستند و نصب خروجی بالاتر موجب کاهش آلودگی های ذرات نخواهد شد، گازوئیل آلوده مدام وارد این مخازن شده و عملاً این سه راهکار اصلی و دائمی نخواهند بود.

سیستم های فیلتراسیون و یا تصفیه صنعتی سوخت بعنوان پر بازده ترین روش می‌باشد. در این راهکار سوخت دقیقاً قبل از ورود به باک فیلتر شده و تمام ذرات و آب آزاد در آن جدا می‌شوند. این سیستم های صنعتی توان فیلتراسیون حجم بسیار بالایی از سوخت را داشته و بعنوان راه حلی ارزان و دائمی می‌توانند هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهند.

چگونگی کارکرد سیستم های تصفیه سوخت

سیستم فیلتراسیون سوخت در بعضی از کارگاه ها برای سوخت رسانی  ماشین آلات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا قبل از دیزل ژنراتورها نصب شده تا از سیستم سوخت رسانی و احتراق آنها مراقبت نمایند.

دستگاه های صنعتی فیلتراسیون گازوئیل یا هر سوخت سبک دارای پمپ مستقل، تابلو برق، شاسی جدا و نگهدارنده سیستم و پوسته های فیلتراسیون می‌باشند و در دبی ها و تعداد فیلترهای متنوع تولید می‌شوند. در این سیستم ها با روشن شدن پمپ، گازوئیل از داخل مخازن خام وارد پیش فیلتر ذرات بزرگ شده و سپس وارد فیلتر میکرونی و در نهایت وارد مرحله آب گیری خواهد شد. تعداد فیلترهای ذرات و آبگیری با توجه به سطح کثیفی سوخت متغیر است.

نمونه مشابه از این سیستم ها در زیر نشان داده شده است

تصفیه گازوئیل

شرکت دانش بنیان پیشگام یزد صنعت فرس تفت با بیش از 15 سال سابقه در صنعت کشور مفتخر است خود را بعنوان سازنده برتر سیستم ‌های فیلتراسیون سوخت در کشور اعلام نماید.

این شرکت با اتکا به دانش تجربی و فنی و مهندسی و یاری تیم جوان خود سیستم هایی با بروز ترین استانداردهای سیستم های فیلتراسیون طراحی نموده و تحویل صنعت گران کشود داده است. تهیه سیستم های فیلتراسیون سوخت یک سرمایه گذاری مطمئن بوده که در کمتر از یک ماه با کاهش هزینه‌های تعمیر نگهداری عدد سرمایه اولیه به صاحبان مجموعه بازگشته و از ماه های آتی مجموعه در سود قرار می‌گیرد.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *