دستگاه قالیشویی و تجهیزات مورد نیاز شستشوی قالی

قالیشویی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در خانه‌های ایرانی فرش یکی از اصلی ترین لوازم منزل محسوب می‌شود. زندگی شهری و آپارتمان نشینی سبب شده است که به دلیل صرفه جویی در مصرف آب شستشوی فرش به شکل سنتی جای خود را به شستشوی فرش در قالیشویی و با تجهیزات قالیشویی انجام گیرد. دستگاه‌ها و تجهیزات قالیشویی نقش مهمی در کیفیت کار و سهولت انجام آن خواهند داشت. در این مقاله با انواع دستگاه‌های قالیشویی و کاربرد آنها آشنا می‌شویم.

انواع دستگاه های قالیشویی و کاربرد آن ها

دستگاه های قالیشویی به دو گروه دستی و اتوماتیک تقسیم می شوند. دستگاه های قالیشویی چه به صورت دستی و چه به صورت اتوماتیک روند شستشوی فرش را ساده‌تر و اصولی‌تر می‌سازد. انواع مختلف دستگاه‌های قالیشویی نقش مهمی در روند شستشوی اصولی فرش دارند این مسئله در مورد فرش های دستباف از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دستگاه قالیشویی دستی

این دستگاه‌ها بیشتر برای قالیشویی های کوچک و شرکت های نظافتی و خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دستگاه‌ها به دلیل کاهش نیروی انسانی و همچنین صرفه اقتصادی بالا بسیار مورد توجه است. دستگاه‌های قالیشویی دستی معمولا به صورت تک برسه و دو برسه تولید می شوند و بیشتر برای شستشوی فرش‌های دستباف مورد استفاده قرار می گیرند. شستشوی فرش با این دستگاه توسط دو یا سه نیروی  انسانی انجام می‌گیرد. این دستگاه‌ها قابلیت‌های فراوانی دارند که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشو و نظافت فرش و قالی
  • تزریق و تنظیم مواد شوینده روی سطوح
  • شستشوی صحیح و اصولی فرش
  • قابلیت تنظیم فشار و ارتفاع برس
  • قطعات یدکی ارزان و در دسترس و ارائه خدمات فنی و پشتیبانی توسط تولید کننده

دستگاه قالیشویی اتوماتیک

دستگاه قالیشویی اتوماتیک

دستگاه های اتوماتیک قالیشویی همانطور که از نامشان پیدا است کاملا خودکار هستند و خود شامل سه نوع میزی، ریلی و دیسکی می شوند. این دستگاه‌ها انواع تجهیزات از جمله دستگاه قالیشویی ثابت، دستگاه آبگیر لوله‌ای، دستگاه شلاق زن فرش، دستگاه گرد و خاک گیر فرش، دستگاه پولیشر، دستگاه جابه‌جا کننده فرش و دستگاه فرچه دو موتوره را دارا هستند.

نحوه کار دستگاه قالیشویی

دستگاه های قالیشویی شستشوی فرش را در پنج مرحله خیس کردن، جارو زدن، برس زدن همراه با شامپو و شست و شو با آب بدون برس انجام می‌دهند. روش شستشوی فرش در انواع دستگاه‌های قالیشویی با یکدیگر تفاوت دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

دستگاه قالیشویی میزی

در این دستگاه،  تجهیزات به صورت ثابت قرار گرفته اند و فرش بعد از خیس شدن، توسط نوار نقاله زیر برس و فرچه‌ها فرستاده می‌شود. مواد شوینده اضافه شده و عملیات شستشو روی فرش انجام می‌گیرد. فرش روی نوار نقاله به انتهای دستگاه می‌رود و توسط فشار زیاد آب، آبکشی و به صورت لوله‌ای برای خشک شدن آماده می‌شود.

دستگاه قالیشویی ریلی

شستشوی فرش با این دستگاه ها در مدت زمان کمتری انجام می شود. این دستگاه قادر است در کمتر از ۱۰ ساعت حدود ۵۰۰ فرش را بشوید.

دستگاه قالیشویی دیسکی

این دستگاه معمولا برای شستشوی فرش های بالای ۱۰۰ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرسنل فرش را وارد دستگاه می کنند و بعد از شستشو و آبکشی فرش به صورت لوله‌ای از دستگاه خارج می‌شود.

دستگاه قالیشویی ثابت

این دستگاه نیز به صورت تمام اتوماتیک طراحی شده است و از جمله به روز ترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های قالیشویی محسوب می‌شود.

دستگاه آبگیر لوله ای

از این دستگاه برای خشک کردن فرش‌ها بعد از شستشو استفاده می‌شود. این دستگاه خود شامل دو نوع درب دار و بدون درب است.  این دستگاه کار آبگیری فرش را با سرعت بسیار بالا و بدون ایجاد چروک روی فرش انجام می‌دهد.

دستگاه شلاق زن فرش

این دستگاه را می توان پرکاربردترین دستگاه قالیشویی دانست. این دستگاه به صورت نیمه اتوماتیک در شستشوی فرش نقش دارد. دستگاه شلاق زن دارای محوری با نوارهای پلاستیکی است که هنگام شست و شو با وارد کردن ضربه‌های متوالی بر روی فرش، سبب از بین رفتن لکه و آلودگی از فرش می‌شود. این دستگاه دارای محفظه‌ای است که از پاشیده شدن آب به اطراف جلوگیری می‌کند.

ماشین آلات قالیشویی

در کنار دستگاه و تجهیزات برخی ماشین آلات نیز به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در فرآیند شستشوی فرش حضور دارند که از آن میان می توان به ماشین آلات گرد و خاک گیر، دستگاه خشک کن، دستگاه ریلی یا قطار شستشو، دستگاه آبگیری و … اشاره کرد.

هزینه خرید دستگاه قالیشویی

هزینه خرید دستگاه های قالیشویی با توجه به تنوع بالای این دستگاه ها و برند سازنده متغیر است. معمولا عواملی چون وارداتی یا تولید داخل بودن، برند، کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت دستگاه، گارانتی و خدمات پس از فروش، نیاز و کارایی دستگاه و … در تعیین قیمت دستگاه قالیشویی نقش دارند. به همین دلیل است که قیمت دستگاه‌های قالیشویی غالبا متغیر و متفاوت است.

جمع بندی

دستگاه‌های قالیشویی دارای انواع مختلف دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است که عموما از دستگاه‌های دستی برای شستشوی فرش‌های دستباف استفاده می شود. این دستگاه‌ها کارایی، سرعت و کیفیت شستشوی فرش را ارتقاء بخشیده و شستشو به صورت اصولی و استانداردتر انجام می‌گیرد. استفاده از دستگاه‌های قالیشویی چه به صورت دستی و چه اتوماتیک باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش نیاز به نیروی انسانی می‌شود. مهمترین نکته در انتخاب و خرید دستگاه قالیشویی توجه به کیفیت قطعات، برند سازنده و کارایی آن است. ضمن این که باید به مواردی چون گارانتی و خدمات پس از فروش  نیز توجه داشت. خرید دستگاه‌های مرتبط با قالیشویی و تجهیز کردن قالیشویی نقش مهمی در کیفیت شستشوی فرش‌ها و رضایت مشتری خواهد داشت.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *