پرده هوا چیست و چه کابردی دارد؟

پرده هوا
زمان مطالعه: 4 دقیقه

احتمالا شما هم گاهی وارد فروشگاه یا رستوران شده‌اید و در همان لحظه اول یک جریان باد قدرتمند از بالای در ورودی سرتان را نوازش کرده است! این جریان باد توسط دستگاهی به نام پرده هوا تولید می‌شود. اما آیا تا به حال فکر کردید که پرده هوا چیست و چه کاربردی دارد؟ با ما در ویترین نت همراه باشید. اگر دقت کرده باشید در بالای ورودی بسیاری از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز تجاری و سالن‌های بزرگ، دستگاهی شبیه به پنل کولر گازی نصب شده است که یک جریان قدرتمند باد تولید می‌کند. ‌بدون‌شک هنگام ورود این جریان باد شدید با سرِ شما هم برخورد کرده است و به این فکر کرده‌اید که نصب چنین دستگاهی چه اهمیتی دارد. اما سوال اصلی اینجاست که چرا این دستگاه را در بالای در ورودی نصب می‌کنند و دقیقاً کاربرد آن چیست.

پرده هوا چیست؟

ابتدا سراغ پاسخ این سوال می‌رویم که پرده هوا چیست و سپس به انواع و کاربردهای آن می‌پردازیم. از آنجایی که در رستوران‌ها، مراکز تجاری، فروشگاه‌ها، سالن‌های بزرگ، فضاهای صنعتی و حتی مجتمع‌های مسکونی، تردد زیاد است و درِ ورودی مرتب در حال باز و بسته شدن است، نه‌ تنها امکان ورود هوای سرد با داخل ساختمان وجود دارد، بلکه انواع آلودگی‌، حشرات و گردوغبار هم وارد ساختمان می‌شود. در واقع پرده هوا دستگاهی است که با ایجاد یک جریان باد قدرتمند با فشار بالا، مانع از این کار می‌شود و اجازه تبادل هوای بیرون و داخل را نمی‌دهد.

در اصل دستگاه پرده هوا یک مانع هوایی است که از جریان گسترده و مداوم هوا تشکیل شده است که روی درگاه یک فضای مطبوع به گردش در می‌آید. در ادامه بیشتر به مزایا، کاربردها و انواع این محصول می‌پردازیم.

پرده هوا

کاربرد دستگاه پرده هوا

همان‌طور که تا الان متوجه شدید، پرده هوا می‌تواند یک راهکار مفید و کاربردی باشد که از اتلاف انرژی و ورود آلودگی‌ها به داخل فضا جلوگیری می‌کند. این دستگاه کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • حاوی هوای خنک و گرم
  • جلوگیری از اتلاف انرژی
  • تقسیم‌بندی هوای محیط بیرون و داخل ساختمان
  • محصور کردن یک منطقه بدون ایجاد مانع بصری
  • کاهش ورود حشرات
  • جلوگیری از ورود آلاینده‌ها
  • کنترل رطوبت
  • بهبود راحتی کارکنان و مشتریان
  • بهبود کیفیت و جریان هوا

از پرده هوا می‌توان در مکان‌های مختلفی چون فروشگاه‌، رستوران‌، کارخانه‌، داروخانه‌، مراکز خرید، سردخانه و گرم‌خانه‌، آشپزخانه‌، بانک، هتل، مجتمع تجاری، فرودگاه، بیمارستان و… استفاده کرد.

نحوه عملکرد پرده هوا

فن‌های داخلی این دستگاه، هوای ورودی را که عملکردی همچون فیلتر دارد، فشرده و آن را از طریق یک خروجی هوا به سمت پایین پرتاب می‌کند. این فیلتر گرد و غبار و ذرات را از اجزای داخلی دور نگه می‌دارد. فن‌های پرده هوا می‌توانند تسمه محور یا مستقیم باشند. گریز از مرکز، محوری و جریان متقاطع از رایج‌ترین انواع فن هستند. البته برخی از خروجی های هوا را می‌توان طوری تنظیم کرد که عملکرد دستگاه بهینه‌تر شود.

موثرترین نوع نصب از نظر ترمودینامیکی، نصب افقی است که در کف قرار می‌گیرد، اما نصب آن گران‌تر و سخت‌تر است. ضمن اینکه به دلیل عبور و مرور افراد، نصب پرده هوا در کف مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

پرده هوا

انواع دستگاه پرده هوا

به طور کلی چهار نوع پرده هوا وجود دارد؛ پرده هوا بدون گردش، پرده هوا چرخشی، پرده هوا گرم و پرده هوا غیرگرم. میزان بودجه و اندازه، ارتفاع و محل بازشو مشخص می‌کند که به کدام نوع پرده هوا نیاز دارید. نحوه عملکرد هر کدام از انواع پرده هوا و همچنین مزایا و معایب آنها را در زیر توضیح می‌دهیم.

پرده هوا غیر چرخشی

دستگاه پرده هوا بدون چرخش رایج‌ترین مدل بازار است. این مدل به صورت افقی بالای در ورودی نصب می‌شود و از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرا با هزینه کمتر
  • نصب آسان
  • احتمال آسیب، سایش و پارگی کمتر
  • هزینه نگهداری و تعمیر کمتر

البته این مدل کارایی کمتری نسبت به پرده‌های هوای چرخشی دارد و به دلیل نصب افقی همه جا امکان نصب نیست.

پرده هوا چرخشی

این مدل هم از ورودی و توری تخلیه است. توری دریافت‌کننده هوا را جذب کرده و به داخل توری تخلیه می‌فرستد. بر خلاف مدل‌های بدون چرخش، می‌توانید پرده‌های هوای چرخشی را در دو طرف ورودی نصب کنید. با این حال، پرده‌های هوای نصب‌شده در کناره‌ها بیشتر مستعد ساییدگی و پارگی هستند. مزایا و معایب پرده هوا چرخشی شامل موارد زیر است:

  • بهره‌وری بیشتر نسبت به مدل بدون چرخش
  • دیوار هوای متراکم تری نسبت به پرده های هوای غیر گردشی ایجاد کنید

این مدل نسبت به گزینه قبلی هزینه نصب و تعمیر بیشتری دارد.

پرده هوا گرم

در پرده‌های هوای گرم، صفحات تعبیه‌شده، هوای گرم یا خنک را آزاد می‌کنند که هوای داخلی و کنترل‌شده با دمای محیط را به داخل ساختمان برمی‌گرداند. عملکرد این مدل هم به اندازه نمونه‌های دیگر در جلوگیری از آلودگی‌ها و گردوغبار موثر است. مهم‌ترین مزایای این مدل را در ادامه می‌بینید:

  • کنترل دما در زمستان
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • جلوگیری از ورود آلودگی‌ها

پرده هوا گرم نشده

عملکرد پرده‌های هوای گرم نشده مانند مدل قبلی است، ولی از آنجایی که فاقد توانایی گرمایشی هستند، نمی‌توانند دما را در فصول سرد سال کنترل کنند. پرده‌های هوای گرم نشده در دو مدل افقی و عمودی به فروش می‌رسند و مهم‌ترین مزایای آنها شامل موارد زیر است:

  • مسدود کردن آفات و آلودگی‌ها
  • هزینه اجرای کمتر نسبت به مدل‌های گرمایشی
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی

در مورد انواع پرده هوا تقسیم‌ بندی دیگری دارد که می‌توان به صورت زیر به آنها اشاره کرد:

  • پرده هوا صنعتی
  • پرده هوا اداری و تجاری
  • یخچال پرده هوا

سخن پایانی

پرده هوا یکی از دستگاه‌های کاربردی برای جلوگیری از اتلاف انرژی، ورود آلودگی و گردوغبار و کنترل رطوبت کمک می‌کند و باعث می‌شود تا جریان هوای بیرون به داخل منتقل نشود. این دستگاه مزایا و کاربردهای مختلفی دارد که در این مطلب به آنها اشاره کردیم و به بررسی انواع آن پرداختیم. مدل‌های مختلفی از این محصول در بازار وجود دارد که می‌توانید از طریق سایت ویترین نت مدل‌های مختلف را بررسی و مقایسه کنید و در نهایت گزینه مورد نظرتان را بخرید. ویترین نت به عنوان پلتفرم آنلاین خرید و فروش B2B این امکان را فراهم کرده است تا از طریق آن بتوانید به عنوان خریدار بی واسطه با تامین کنندگان معتبر این محصولات در ارتباط باشید و از طریق سیستم RFQ ویترین نت و دریافت استعلام قیمت انواع پرده هوا، خریدی به صرفه و پرسود را تجربه کنید. 

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *