دوربین پلاک خوان چیست؟ نحوه کارکرد آن چگونه است؟

دوربین پلاک خوان خودرو
زمان مطالعه: 5 دقیقه

همانطور که می‌دانید یکی از راه‌ها برای اهراز هویت خودروها پلاک خودرو است که البته توسط یک دوربین پلاک خوان یا نرم افزار پلاک خوان دیگر اصلا نیازی به نصب تگ روی خودرو یا دادن برگه دستی ورود و خروج نمی‌باشد.

دوربین پلاک خوان یک نوع دوربین است که برای عملیات پلاک خوانی طراحی شده و قادر است در شرایط آب‌وهوایی مختلف و متنوعی تا سرعت 100 کیلومتر درساعت و در 24 ساعت از شبانه روز  پلاک خودروها را به‌صورت واضحی ثبت کند.

نرم افزار پلاک خوان نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ زیرا علاوه بر ثبت و شناسایی پلاک خودروها، سوابق ورود و خروج خودروها را در گزارشات خود ثبت و ارائه می‌کند. ما در این مقاله به توضیح کاربردهای دوربین پلاک خوان و نرم افزار پلاک خوان خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

دوربین پلاک خوان

 

دوربین پلاک خوان

قابلیت پلاک خوانی درواقع یک الگوریتم بسیار هوشمند برای خواندن و تشخیص کاراکترهای پلاک‌های ماشین است که توسط دوربین پلاک خوان و همچنین نرم افزار پلاک خوان صورت می‌گیرد که ما در این بخش به بررسی ویژگی‌های دوربین پلاک خوان می‌پردازیم.

دوربین پلاک خوان یک نوع خاص از دوربین‌های مداربسته است که کمی متفاوت و پیچیده‌تر از سایر دوربین‌ها می‌باشد و درعین حال محبوبیت زیادی نیز دارد. اغلب افراد برای اینکه این نوع دوربین کاربردهای خاصی دارد درمکان‌هایی که نیاز به ثبت دقیق پلاک خودرو است و باید امنیت در آن محل زیاد باشد از این دوربین مداربسته پلاک خوان استفاده می‌کنند.

یکی از ابزارهایی که در سامانه پلاک خوان اهمیت دارد و مهم است، دوربین‌های پلاک خوان با کیفیت بالا است که می‌توانند تصویر مناسب را به نرم افزار پلاک خوان ارسال کنند و عملیات پلاک خوانی را به شکل صحیحی انجام دهند. همچنین لازم است بدانید که برای نصب دوربین‌های پلاک خوان شما باید به ارتفاع و زاویه دوربین اهمیت دهید.

ویژگی‌های دوربین پلاک خوان

ویژگی‌های دوربین پلاک خوان

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی چند مورد از ویژگی‌های دوربین پلاک خوان بپردازیم.

امکان دید در شب:

دوربین‌های پلاک خوان از قابلیت دید در شب برخوردار هستند. یک خصوصیت مهمی که درباره قابلیت دید در شب دوربین‌های مداربسته وجود دارد برد آن است. زیرا برد دید در شب دوربین‌ها باید حداقل به اندازه برد پلاک خوانی آن باشد. به عنوان مثال اگر دوربین مسافت دوری را تصویربرداری و ضبط کند و برد دید در شب دوربین کمتر از این مسافت باشد تصویربرداری در شب دچار مشکلاتی می‌شود.

کیفیت تصویر:

یکی از ویژگی‌های مهم دوربین‌های پلاک خوان کیفیت بالای تصاویر است. چرا که رزولوشن آنها بالا است و هرچقدر رزولوشن دوربین بالاتر باشد، کیفیت تصویر نیز بالاتر خواهد بود.

قابلیت WDR:

این ویژگی در دوربین باعث می‌شود که اگر نور خورشید از مقابل به دوربین بتابد تصویر سیاه و تیره نشود. بنابراین اگر نور محیط بیشتر از نور محیط دوربین هم باشد پلاک خودرو به درستی ثبت می‌شود.

قابلیت HLC:

قابلیت HLC در دوربین موجب می‌شود که اگر نورشدیدی به لنز دوربین برخورد کند، پلاک ماشین با این وجود باز هم تشخیص داده شود.

قابلیت ROI:

قابلیت ROI باعث می‌شود که دوربین روی پلاک خودرو بسیار تمرکز داشته باشد و تصاویر را با جزئیات دقیقی ثبت و ذخیره کند. این مورد موجب می‌شود که هزینه‌های ذخیره سازی و پهنای باند کاهش یابد.

قابلیت Defog:

قابلیت Defog امکان ضد مه بودن دوربین‌های تشخیص پلاک را فراهم می‌کند. وجود این مورد به دلیل مکان نصب آنها و شرایط متنوع آب‌وهوایی در فصل‌های مختلف سال ضروری است.

نرم افزار پلاک خوان

نرم افزار پلاک خوان نرم افزاری است که با استفاده از آن می‌توان تمام اطلاعات مرتبط به خودروهای وارد شده به سامانه را بازیابی کرد و علاوه برآن امنیت و آرامش را هم با نظارت و کنترل بر ورود و خروج خودروها به ارمغان آورد. نرم افزار پلاک خوان در سراسر جهان وجود دارد تا کنترل را در همه جا برعهده بگیرد.

در دنیای دیجیتالی امروز که هوشمند سازی حرف اول را می‌زند، دیگر روش‌های سنتی و قدیمی ثبت اطلاعات تردد خودروها پاسخگوی نیاز کاربران نیست و بیشترین اولویت در نظارت دائمی سطح خیابان‌ها و جاده‌های شهری و روستایی در تامین امنیت است.

علاوه براین سازمان‌ها، پارکینگ‌ها و منازل نیاز به روشی قابل اعتماد برای نظارت دارند که نرم افزار پلاک خوان بهترین گزینه به شمار می‌آید.

ویژگی های نرم افزار پلاک خوان

ویژگی های نرم افزار پلاک خوان

با به وجود آمدن نرم افزارهای پلاک خوان کارها از قبل راحت‌تر شده است، چراکه این نرم افزار نیازهای کاربران را در زمینه پلاک خوانی و نظارت تصاویر برطرف می‌کند.

همچنین این نرم افزار قابلیت مدیریت پارکینگ‌های هوشمند و منازل مسکونی، نظارت جاده‌ها و خیابان‌ها و نصب روی خودروهای درحال حرکت را دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های نرم افزار پلاک خوان می‌پردازیم:

کنترل تردد خودرو

نرم افزار پلاک خوان می‌تواند برای کنترل تردد نیز استفاده شود. برای انجام این کار پلاک خوان باید به یک راهبند متصل شود تا بتواند کنترل تردد را به‌صورت خودکار انجام دهد. پس از اینکه اطلاعات توسط دوربین پلاک خوان دریافت شد، اطلاعات در پایگاه داده جستجو می‌شود و اگر تطبیق داشته باشد، گیت یا راهبند باز خواهد شود ولی اگر تطبیق نداشته باشد نیز مانع ورود شخص می‌شود.

همچنین قابل ذکر است که تمام اطلاعات که شامل ساعت، تاریخ و سایر اطلاعات موردنیاز ورود و خروج ماشین‌ها و… در پایگاه داده ذخیره می‌شود و هر زمان هم خواستید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

کنترل ترافیک

همانطور که می‌دانید در عوارضی‌ها از نیروی انسانی برای اخذ عوارضی استفاده می‌کنند ولی امروزه با پیشرفت نوآوری می‌توان به‌جای به کار گرفتن نیروی انسانی برای اخذ عوارضی از دوربین پلاک خوان استفاده کرد.

با استفاده کردن از این نوع دوربین سرعت و دقت عوارضی بسیار بالا می‌رود و علاوه برآن هم این دوربین گزارشی از خودروهایی که از عوارضی عبور می‌کنند را تهیه می‌کند و آنها را در پایگاه داده ذخیره می‌کند تا درصورتی که لازم شود بتوان آنها را بازیابی و پردازش کرد.

کنترل مرزها

از دیگر کاربردهای پلاک خوان می‌توان کنترل امنیت مرزها را نام برد. خودروهای متنوع و متفاوتی از مرزها عبور می‌کنند که امکان دارد یک خودرو در بین آنها سرقتی و یا متعلق به یک فرد مجرم باشد.

با نرم افزار پلاک خوان می‌توان چنین خودروهایی را شناسایی نمود و همچنین کنترل تردد در مرزها می‌تواند به‌صورت خودکار با نرم افزار پلاک خوان تامین شود.

مدیریت پارکینگ

یکی دیگر از کاربردهای مهم نرم افزار پلاک خوان مدیریت پارکینگ است. علاوه بر این مورد یافتن مکان خودرو یا جلوگیری از دزدیده شدن ماشین‌ها و مدیریت و کنترل پرداخت هزینه پارک ماشین و ورود و خروج خودروها چند مورد از مزایای نرم افزار پلاک خوان هوشمند در پارکینگ است.

علاوه بر پارکینگ پلاک خوان را می‌توان در پارکینگ اداره یا شرکت‌ها، سازمان‌ها، مناطق مسکونی، مراکز تجاری و خرید و… راه اندازی نمود.

اجرای قانون

درواقع نرم افزار پلاک خوان یک فناوری مناسب برای اجرای قانون است. زیرا اینگونه می‌توان خودروهای سرقت شده، سرعت بالا و یا کنترل چراغ قرمز و ردیابی مجرم‌ها را تشخیص داد. بدین ترتیب پلاک خوان می‌تواند یاری کننده نیروی انتظامی هم باشد.

سخن پایانی

ما در این محتوا به بررسی دوربین پلاک خوان و نرم افزار پلاک خوان پرداختیم. اگر این محتوا را به‌طورکامل مطالعه کرده باشید، باید بفهمید که ابزارهایی مثل دوربین پلاک خوان یا نرم افزار پلاک خوان برای جامعه امروز بسیار ضروری است.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *