بازار یا وب سایت تجارت الکترونیک: کجا بفروشیم؟

وب سایت تجارت الکترونیک
زمان مطالعه: 7 دقیقه

وبسایت های تجارت الکترونیک (ecommerce) روشی که کسب و کارها محصولات خود را می فروشند و مصرف کنندگان در سراسر جهان خرید می کنند را دستخوش تغییراتی قرار داده است. در واقع، تجارت الکترونیک برای کسب‌وکارهایی که برای موفقیت تلاش می‌کنند فرصت‌هایی را ایجاد می کند تا با مشتریان دور و نزدیک ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که فروشندگان تجارت الکترونیک محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می کنند، کسب و کار ها باید تصمیم بگیرند که در کجا کالاهای خود را بفروشند. گزینه ها عبارتند از فروش در بازار آنلاین، ساختن وب سایت شخصی خود یا هر دو.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری در مورد فروش آنلاین محصولات را در اختیار شما قرار دهیم. با تعریف “تجارت الکترونیک” و بحث در مورد ارتباط این نوع تجارت شروع خواهیم کرد. سپس قبل از مقایسه این دو، نگاهی دقیق به بازارهای تجارت الکترونیکی و “ویترین فروشگاه‌های” مستقل تجارت الکترونیک خواهیم داشت.

فهرست مطالب

  • تجارت الکترونیک چیست؟
  • بازار تجارت الکترونیک چیست؟
  • وب سایت تجارت الکترونیک مستقل چیست؟
  • مقایسه فروش در وبسایت تجارت الکترونیک و وبسایت های شخصی
  • نحوه انتخاب پلت فرم مناسب برای کسب و کار
  • نظرات نهایی

تجارت الکترونیک چیست؟

“eCommerce” مخفف “تجارت الکترونیک” است و به خرید و فروش از طریق اینترنت اشاره دارد. در دهه گذشته با دسترسی بیشتر به اینترنت، تجارت الکترونیک محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. مردم می توانند از طریق تلفن های هوشمند، تبلت، لپ تاپ و رایانه خود خرید کنند. حتی برخی از سایت ها از طریق اسپیکرهای هوشمند برند خود سفارش می پذیرند.

در سال های اولیه ظهور وبسایت های تجارت الکترونیک، به دلیل نگرانی های  امنیتی، بسیاری از مردم در مورد وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود به صورت آنلاین تردید داشتند. اما با ورود درگاه‌های امن پرداخت خرید آسان تر و قابل اعتماد تر شد تا خریداران بتوانند به راحتی سفارشات خود را به صورت آنلاین تسویه کنند.

 بازار تجارت الکترونیک چیست؟

بازار تجارت الکترونیک که به آن «بازار چند فروشنده» نیز گفته می‌شود، بستری است که کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند محصولات خود را فهرست کرده و به فروش برسانند. برای نمونه یکی از بازارهای آنلاین معروف در ایران عبارت است از vitrinnet.com  که یک بازار B2Bبه حساب می آید، یعنی برای مشاغل به عنوان مکانی برای فروش به یکدیگر عمل می کند. از سوی دیگر digikala.com  یک پلتفرم B2C به حساب می آید، یعنی مشاغل از آن برای فروش مستقیم به مصرف کنندگان استفاده می کنند.

این نوع پلتفرم یک حق عضویت معین یا یک کمیسیون از فروشندگان برای هر فروش دریافت می کند. این کارمزدها به دلیل مزایایی که با فروش روی چنین پلتفرمی همراه است اغلب برای فروشندگان می ارزد.

بیایید نگاهی به برخی مزایا و معایب استفاده از بازار های تجارت الکترونیک برای فروش آنلاین کالاها بیاندازیم.

مزایا

  • ابزارها و منابع فروشندگان
  • دسترسی به مجموعه بزرگی از خریداران فعال
  • اغلب به عنوان یک موتور جستجو کار می کند (خریداران را مستقیماً به شما می رساند)
  • اغلب مورد اعتماد کاربران هستند
  • به گسترش (در بازار محلی و/یا جهانی) کمک می کند.
  • صادرات را تسهیل می کند
  • مکانی امن برای مدیریت روابط خریدار و فروشنده است
  • پورتالی امن برای پرداخت می باشد
  • ممکن است شامل تضمین تجارت و سایر برنامه هایی باشد که از خریداران و فروشندگان محافظت می کند.
  • به تلاش و منابع کمتری برای اختصاص به بازاریابی نیاز دارد.

معایب

  • پیشنهادات شما ممکن است در دریایی از محصولات دیگر گم شود
  • بخش کوچکی از درآمد باید به پلتفرم پرداخت شود
  • کنترل کمتر بر عملکرد و چیدمان ویترین فروشگاه شما

یک وب سایت تجارت الکترونیک مستقل چیست؟

یک وب‌سایت تجارت الکترونیک مستقل یا یک فروشگاه تک فروشنده، پلتفرمی است که متعلق به یک کسب و کار خاص است که عمدتاً محصولات آن کسب‌وکار در آنجا ویترین و به فروش میرسد. اقلام ممکن است توسط تولید کنندگان مختلف تولید شوند، اما معمولاً با نام تجاری سایت فروخته می شوند.

به دلیل اینکه این رویکرد نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بالایی دارد «پرخطرتر» از فهرست کردن محصولات در یک بازار تجارت الکترونیک در نظر گرفته می‌شود زیرا هیچ ضمانتی برای فروش اجناس وجود ندارد. البته اتخاذ این رویکرد غیرممکن نیست، اما برای فروشندگان جدید مشکل است بدون در دسترس قرار دادن محصولات از طریق کانال‌های دیگر برند خود را بسازند.

بیایید نگاهی به برخی از مزایا و معایب استفاده از وب سایت خودتان به عنوان یک فروشگاه تجارت الکترونیک بیندازیم.

مزایا

  • عدم وجود نام تجاری یا تبلیغات مزاحم دیگر از طرف شخص ثالث
  • کنترل بیشتر بر روی چیدمان و عملکرد سایت
  • انعطاف پذیری بیشتر در زیبایی شناسی
  • کاربران تبلیغات یا پیشنهادات خرید محصولات رقبا را نخواهند دید

معایب

  • هزینه های راه اندازی بالا
  • نیاز به منابع بیشتری برای بازاریابی و تبلیغات با بودجه شخصی است
  • نیاز به هزینه های اضافی برای توسعه و نگهداری وب سایت است
  • کار بیشتری برای راه اندازی پلتفرم نیاز است
  • باید ترافیک شخصی خود را در سایت ایجاد کنید.

مقایسه فروش در وبسایت تجارت الکترونیک و وبسایت های شخصی

مقایسه فروش در وبسایت تجارت الکترونیک و وبسایت های شخصی

فروش در یک فروشگاه آنلاین مستقل و بازار تجارت الکترونیک، هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. به طور کلی، بازارها پشتیبانی بیشتری می کنند و استفاده از وب سایت به شما کنترل و انعطاف بیشتری می دهد. بیایید نگاهی به این دو گزینه در فروش آنلاین بیندازیم تا به خوبی با هم مقایسه شوند.

.

بازارهای تجارت الکترونیک (B2B/B2C) وب سایت خودتان
هزینه های مربوطه حق عضویت یا کمیسیون در فروش 1. هزینه های طراحی و توسعه 2. هزینه نگهداری منظم سایت 3. اشتراک هاست و دامنه
ترافیک ویترین فروشگاه از موتور جستجوی داخلی پلتفرم می آید از کانال هایی که راه اندازی کرده اید (SEO، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و غیر)  می آید.
نام تجاری این بازارها معمولاً دارای برچسب سفید نیستند، بنابراین برندسازی بازاری است. با این حال، ممکن است بتوانید یک ویترین مارک تجاری در بازار ایجاد کنید. شامل تمام برندهای شما می شود
قابلیت اعتماد فروش در یک بازار تجارت الکترونیکی که تثبیت شده و قابل اعتماد است، باعث می شود خریداران راحت تر خرید کنند. شما باید مشروعیت خود را به خریداران نشان دهید تا آنها احساس راحتی و اعتماد کافی برای خرج کردن پول در سایت شما داشته باشند.

جهانی شدن

 

برترین بازارهای تجارت الکترونیک مجهز به ابزارهایی برای فروش کالا به خریداران خارج از کشور هستند. برخی از این ابزارها عبارتند از ترجمه خودکار، تبدیل ارز و گزینه های حمل و نقل داخلی.

 

امکان فروش بین المللی در وب سایت مستقل شما وجود دارد، اما برای سازگاری بین المللی باید سایت را توسعه دهید.

خرده فروشان معمولا محصولات خود را هم در وب سایت خود و هم در یک پلتفرم تجارت الکترونیک در دسترس قرار می دهند که به آنها اجازه می دهد تا از مزایای هر دو رویکرد بهره ببرند و در نهایت فروش بیشتری داشته باشند.

نحوه انتخاب پلتفرم مناسب برای کسب و کارتان

همانطور که اشاره کردیم، هیچ راه درست یا غلطی برای فروش آنلاین محصولات شما وجود ندارد. شما باید کاری را انجام دهید که برای کسب و کار و اهداف فردی شما منطقی است. در اینجا نکاتی را باید در نظر بگیرید که به شما در تصمیم گیری برای فروش در وب سایت ، بازار تجارت الکترونیک معتبر یا در هر دو کمک می کند.

مخاطبان هدف شما

یکی از بزرگترین عواملی که باید هنگام انتخاب مکان برای فروش آنلاین محصولات خود در نظر بگیرید این است که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و چه رفتار خریدی دارند. اگر به کسب و کارها به صورت عمده می فروشید، میانگین قیمت شما احتمالاً بسیار بیشتر از زمانی است که به مصرف کنندگان می فروشید. از آنجایی که این خریداران مبالغ زیادی را خرج می کنند، راحت تر می توانند معامله را از طریق یک بازار آنلاین معتبر انجام دهند. در این شرایط، استفاده از یک بازار تجارت الکترونیک منطقی است.

در حالی که یک وب سایت فردی را می توان برای هر مخاطبی تغییر شکل داد، انتخاب یک بازار کمی محدودتر است. این امر به این دلیل است که پلتفرم هایی با این ماهیت عموماً یا برای خریداران تجاری یا خریدارانی که مصرف کننده نهایی به حساب می آیند طراحی شده اند که به هیچ وجه چیز بدی نیست، اما به این معنی است که هنگام مقایسه پلتفرم ها باید هدف خاصی داشته باشید.

رقبای شما

آیا تا به حال کسی به شما گفته است که برای رسیدن به موفقیت “نیازی نیست چرخ را دوباره اختراع کنید”؟ به آنچه رقبای شما انجام می دهند نگاه کنید. درک کنید که آنها چگونه به موفقیت دست پیدا می کنند و رویکرد خود را بر اساس آن مدل سازی کنید.

اگر رقبای شما با موفقیت در وب سایت خود فروش انجام می دهند، چرا آن را امتحان نکنید؟ اگر آنها با موفقیت در یک بازار شناخته شده فروش دارند آن را نیز امتحان کنید. همچنین به کارهایی که دیگران انجام می‌دهند و جواب نمی‌دهد توجه کنید تا بدانید از چه چیزهایی باید اجتناب کنید.

توصیه می کنیم به جای کپی برداری مستقیم از فروشندگان دیگر، از آنها الهام بگیرید. ویژگی منحصر به فرد برند خود را روی هر کاری که انجام می دهید قرار دهید تا برای پیشنهاد و مخاطب هدف شما منطقی باشد تا شما در بین رقبا انتخاب کند.

شهرت برند شما

اگر برند معتبری دارید که در بین مخاطبان هدف شما شناخته شده است، فروش در سایت خودتان اصلاً مشکلی نخواهد داشت.

با این حال، برندهایی که نسبتاً جدید هستند و هنوز یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد نکرده‌اند، ممکن است در فروش محصولات در سایت خود کمی مشکل داشته باشند. اینجاست که یک بازار تجارت الکترونیک می تواند به شما کمک کند.

حتی اگر تصمیم به فروش در یک بازار تجارت الکترونیکی داشته باشید، با داشتن سایتی از خودتان نیز نمی توانید مرتکب اشتباه شوید. به این ترتیب، می توانید سایت مستقل خود را آماده راه اندازی کنید تا برند معتبرتری داشته باشید.

 بودجه شما

بودجه شما باید یک نیروی راهنما برای هر تصمیمی باشد که برای کسب و کارتان می گیرید و الا انتخاب بهترین پلتفرم برای فروش تفاوتی ندارد.

فروش محصولات در یک بازار تجارت الکترونیک اغلب با هزینه های فروشنده و/یا حق کمیسیون همراه است. استفاده از وب سایت برای فروش محصولات خود با هزینه هایی برای توسعه و نگهداری، هزینه اشتراک سالانه برای دامنه ها و هاست ها، و گاهی اوقات، حق با کمیسیون نیز همراه است.

اهداف شما

مورد مهم آخر این است که باید اهداف خود را در زمان تصمیم گیری در مورد مسیری که می خواهید از نظر تجارت الکترونیک طی کنید، در نظر بگیرید.

اگر هدف شما رفتن  فراتر از بازار محلی و شروع به فروش در طول مرزها است یک بازار آنلاین مفید خواهد بود.

این بدان معنا نیست که نمی‌توانید با سایت خود به موفقیت دست پیدا کنید، بلکه به این معناست که با پشتیبانی و ابزارهایی که بسیاری از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک ارائه می‌دهند، مقیاس‌پذیری در سطح جهانی آسان‌تر می شود. 

نظرات نهایی

تصمیم گیری در مورد اینکه کجا محصولات خود را به صورت آنلاین بفروشید ممکن است سخت به نظر برسد، اما وقتی به دقت مزایا و معایب ویترین فروشگاه های آنلاین تک فروشنده و بازارهای تجارت الکترونیک را از نظر اهداف و نیازهای منحصر به فرد کسب و کار خود می سنجید، پیدا کردن راه حل عالی نباید سخت باشد.

فروش در هر دو نوع پلتفرم می تواند ارزشمند باشد زیرا بهترین های هر دو فضا را ارائه می دهد. این امر فضایی را در اختیار شما قرار می دهد که مشتریان وفادار شما بتوانند محصولات شما را بدون پرداخت کمیسیون به شخص ثالث ودر حالی که شما از مزایای فروش در یک بازار تجارت الکترونیک نیز بهره می برید خریداری کنند. اگر عمده‌فروش یا تولیدکننده‌ای هستید که به کسب‌وکارهای دیگر می‌فروشید، توصیه می‌کنیم حتی اگر از سایت خود استفاده می‌کنید محصولات خود را در vitrinnet.com در دسترس قرار دهید. به این ترتیب می توانید محصولات خود را در بازارهای جدید آزمایش کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *