آشنایی با دستگاه دست خشک کن و انواع آن

دست خشک کن
زمان مطالعه: 4 دقیقه

شاید جالب باشد که بدانید اولین خشک کننده دست در سال 1921 به ثبت رسید و شامل یک دمنده معکوس بودند که با یک پدال کنترل می‌شدند و بیشتر در سرویس‌های بهداشتی، آرایشگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شدند. پس از گذشت چندین سال تلاش برای تولید دستگاه دست خشک کن بالاخره در سال 1992 یک فرد ژاپنی به نام جت میتسوبیشی نوع جدیدی از دستگاه‌های خشک کننده دست را معرفی کرد که می‌توانستند با کمک هوا که از دو طرف خارج می‌شدند، آب را از روی دست‌ها از بین ببرند.

انواع دستگاه خشک کن دست

انواع دستگاه خشک کن دست

تا به حال به این فکر کرده‌اید که عمل خشک کردن دست با پاک کردن دست فرق دارد؟ ما راه‌های زیادی را می‌شناسیم که از آن با عنوان خشک کردن دست یاد می‌کنیم در حالی که این عمل اشتباه است! ما به زدودن آب از دست‌های خیس آن هم با حوله، عمل خشک کردن دست می‌گوییم اما این روش اشتباه بوده و با انجام آن می‌توان به قرارگیری میلیون‌ها باکتری بر روی دست کمک کرد!
به همین دلیل ما در این مطلب می‌خواهیم در خصوص انواع خشک کن دست صحبت کرده و به توضیح این موضوع بپردازیم که خشک کردن دست می‌تواند به دور نگه داشتن میکروب‌ها و جلوگیری از انتشار آن‌ها در خارج از سرویس بهداشتی کمک کند.
به طور کلی انواع دستگاه دست خشک کن به موارد زیر تقسیم می‌شوند که هر یک را به طور کامل توضیح می‌دهیم:

  • خشک کن دستی (Hands-In Hand Dryers)
  • قرارگیری دست‌ها در زیر خشک کن (Hands-Under Hand Dryers)
  • دست خشک کن‌های سنتی و معمولی (Traditional / Conventional Hand Dryers)

خشک کن دستی

عملکرد خشک کن‌های دستی همان‌طور که از نام‌شان مشخص بوده، به گونه‌ای است که دست‌های خود را داخل دست خشک کن قرار می‌دهید تا دست‌های‌تان خشک شود. اولین نوع از این دستگاه توسط جت میتسوبیشی در سال 1992 ساخته شد. این مدل‌ها جریان هوا را هنگامی که دستان شما داخل آن قرار می‌گیرند فعال می‌کنند و از تیغه‌های هوا برای مکش آب استفاده می‌کنند و دو طرف دستان شما را خشک می‌کنند.

داخل دهانه این خشک کن دست از 300 سوراخ استفاده شده که می‌توانند دستان شما را در حالی که داخل خشک کن هستند، به آرامی ماساژ دهند.

مزیت خشک کن دستی:

  • مزیت این دستگاه این است که با سرعت بالا به خشک کردن سریع دست‌ها کمک کرده و نکته منفی آن این است که معمولا فضای دیواری بیشتری را نسبت به خشک کن نوع دوم اشغال می‌کنند.
  • هنگام استفاده از این دستگاه هوا از دو طرف خارج می‌شود و لازم نیست هنگام خشک کردن دست‌های خود آنها را برگردانید. این دستگاه‌ها معمولا دارای بیش از یک سنسور حرکتی هستند و حرکت دادن دست‌ها به بالا و پایین و یا پهلو به پهلو درون خشک‌کن منجر به غیرفعال شدن آن نخواهد شد.
  • این دستگاه‌ها درست روبروی کمر قرار می‌گیرد و باعث می‌شود هنگام استفاده به پایین نگاه کنید. بسیاری از این مدل دستگاه‌ها دارای چراغ و تایمرهای شمارش معکوس هستند که به شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی می‌توانید دستان خود را بردارید.

قرارگیری دست‌ها در زیر دستگاه خشک کن

همان‌طور که از نام این دستگاه‌ها مشخص است به جهت استفاده از آن باید دست‌های خود را زیر آن‌ها قرار دهید. این نوع دست خشک کن بیشتر به داشتن سرعت بالا در خشک کنندگی دست و انرژی کم شناخته می‌شوند.
جهت استفاده از این دستگاه باید به طور مستقیم به آن نزدیک شوید تا فعال شود و از آنجایی که این دستگاه‌ها دارای یک حسگر حرکتی هستند بنابراین باید به خوبی نزدیک آن شده و در نقطه اشتباهی قرار نگیرید زیرا در این صورت روشن نمی‌شوند. در این دستگاه‌ها، هوا به سمت پایین خارج می‌شود و با چند بار چرخاندن دست‌ها در طول فرآیند خشک کردن، قطرات آب به خوبی از روی دست‌ها زدوده می‌شود.
نکته: یادتان باشد که در هنگام استفاده از این خشک کن دست نباید دست‌های خود را به هم مالش دهید زیرا ممکن است این کار به تسریع خشک کردن دست کمک کند اما منجر به افزایش گسترش باکتری در دست‌ها خواهد شد.

دست خشک کن‌های سنتی و معمولی

این نوع دستگاه دست خشک کن قدیمی از یک دکمه فشاری به جهت فعال کردن موتور برای دمیدن هوای گرم بر روی دستان استفاده می‌کند. درست است که این دست خشک کن‌ها تقریبا منسوخ شده‌اند اما تکنیک آنها تقریبا از 100 سال پیش تغییر چندانی نداشته است. این نوع خشک کن دستی از یک عنصر حرارتی برای گرم کردن هوا استفاده می‌کند تا آب را از روی دستان شما تبخیر کند.

مزیت دست خشک کن سنتی:

  • مزیت این دستگاه‌ها در این است که معمولا نسبت به دست خشک کن‌های مدرن‌تر دارای قیمتی ارزان‌تر هستند و به طور کلی سر و صدای کمی دارند. از جمله معایب آن نیز می‌توان به پایین بودن سرعت هوا در این دستگاه‌ها و مصرف بالای برق به دلیل کشش زیاد نیروی گرمایشی اشاره کرد.
  • هنگام استفاده از این دستگاه باید به دست‌های خود زاویه دهید تا کل سطح دست در معرض جریان هوا قرار گرفته و سریع‌تر خشک شوند.
  • این دستگاه نیز به مانند نوع دوم هوا را تنها از یک جهت خارج می‌کند، بنابراین در ابتدا دستان خود را به شکلی که کف دست به سمت بالا بوده قرار دهید و سپس دست‌تان را به سمت پایین بگیرید تا کاملا خشک شوند.
این صفحه را به اشتراک بگذار:
خریدار هستم

با ثبت یک درخواست، از تامین کنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید، مقایسه کنید و بهترین خرید را انجام دهید.

استعلام قیمت
تامین‌کننده هستم

اطلاعات تماس و محصولات خود را ثبت کنید، بی واسطه با خریداران در ارتباط باشید و فروش خود را افزایش دهید.

ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *